Ik wil aan de pil gaan. Ik ben alleen heel erg bang dat ik ga aankomen of depressief word. Is er een alternatief?

Ik wil 100% niet aankomen, en niet depressief worden. Ik ben nu op een goed gewicht en wil echt echt echt niet aankomen (grootste nachtmerrie)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Overleg met je huisarts, er zijn ook pillen met minder hormonen, zoals de minipil.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er zijn wel alternatieven. Maar je maakt je al zorgen voordat je begonnen bent. Overleg toch eerst met je huisarts.

Antwoorden (1)

Er zijn veel verschillende soorten alternatieven waarvan sommige minder hormonen hebben en dus minder bijeffecten. Overleg dit met je huisarts.
Sommige vrouwen willen graag een methode gebruiken zonder hormonen. Omdat ze bijvoorbeeld last krijgen van bijwerkingen, zoals hoofdpijn of een sombere stemming, of omdat ze liever geen onnatuurlijke producten gebruiken. De enige anticonceptiemethoden zonder hormonen zijn barrièremethodes, het koperspiraaltje of sterilisatie.

Dit zijn samengevat de opties (naast sterilisatie)

De anticonceptiepleister
Een minder gebruikte methode is de anticonceptiepleister. Deze plak je op je huid en verwissel je één keer in de week. Hierdoor is de pleister een uitkomst voor vrouwen die niet elke dag aan hun anticonceptie willen denken, maar wél hun menstruatie willen uitstellen als dat beter uitkomt.

De anticonceptiering
Gebruik je de anticonceptiering, dan hoef je maar één keer in de maand aan anticonceptie te denken. Je behoudt hierdoor wel de controle over jouw menstruatie. De zachte en flexibele ring plaats je in je vagina, vergelijkbaar met een tampon. Door het ontwerp kan de ring er niet zomaar uitvallen.

De prikpil
De prikpil is een injectie die je arts om de 12 weken toedient. Hij is er in twee soorten: een injectie in de spier of een injectie onder de huid. Je hebt geen invloed meer op je menstruatie en het terugkeren van de vruchtbaarheid kan na het gebruik van de prikpil een jaar of langer duren.

Het anticonceptiestaafje
Het anticonceptiestaafje geeft je 3 jaar bescherming tegen zwangerschap. Een arts plaatst het staafje in je bovenarm. Hij is zo ontworpen dat je hem niet ziet. Het staafje geeft continu een lage dosis hormonen af, zonder pieken of dalen. Je kunt je menstruatie zelf niet meer beïnvloeden.

Het spiraaltje
Met een spiraaltje ben je jarenlang beschermt tegen zwangerschap. Binnen deze categorie vallen twee methodes: het koperspiraaltje en het hormoonspiraaltje. Het koperspiraaltje kan 5 tot 10 jaar in je lijf blijven. Het hormoonspiraaltje zorgt voor 5 jaar bescherming.

De barrièremethodes
De betrouwbaarheid van een barrièremethode hangt sterk af van het juiste gebruik. De meest bekende barrièremethode is het condoom. Dit is de enige anticonceptiemethode die ook beschermt tegen SOA’s. Daarnaast zijn er nog het vrouwencondoom of pessarium.