De pil en de map samen, brengt dat je lichaam op hol?

Ik slik de pil gewoon.. maar in mijn laatste week ben ik op een vrijdag de pil perongeluk vergeten. Die maandag is er wel seks geweest zonder condoom met mijn partner. Ik raakte natuurlijk in paniek en heb een dag later alsnog de map gehaald! Nu wordt ik dus maar niet ongesteld terwijl ik woensdag weer moet beginnen met de pil.. normaliter word ik t op zondag of maandag. In hoeverre moet ik mij zorgen gaan maken nu?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vergeet niet dat je een stoot hormonen geslikt hebt waar je U tegen zegt. Zou toch even informeren bij de huisarts of apotheek.
Ritsuka
6 jaar geleden
Lees de bijsluiter, daar staat precies in wat je moet doen als je in bepaalde week van strip pil(len) bent vergeten.

Antwoorden (1)

Nou, op hol... De MAP kan je hormonen wel even flink in de war maken.
Op zich is dat niet iets om je zorgen over te maken, dat je onttrekkingsbloeding nu niet/ later komt is geen teken van een zwangerschap; als je je daar wel zorgen over blijft maken dan kan je natuurlijk altijd een zwangerschapstest doen, al is het maar voor de zekerheid (maar de kans op een zwangerschap is echt nihil.)

Ik schrijf hier expres "onttrekkingsbloeding" en niet menstruatie. Sowieso is er tijdens gebruik van de pil geen sprake van een menstruatie in engere zin. Het bloedverlies tijdens een stopweek komt doordat de hoge dosis hormonen in de pil wegvallen; de hormonen worden onttrokken uit het bloed; vandaar dat er gesproken wordt van een onttrekkingsbloeding. Nu zitten juist deze hormonen in een nog veel hogere dosis in de MAP; het duurt daarna dus langer voordat voldoende hormoon weer uit het bloed is verwijderd om een bloeding te kunnen krijgen, dat is hoogstwaarschijnlijk de reden voor het niet komen/ late komen van je bloeding.
Het beste kan je de pil toch weer gewoon op je gebruikelijke dag innemen; dus geen langere stopperiode oid. Het kan zijn dat je dan een bloeding overslaat, maar die komt bij je volgende stopweek dan wel weer. Dat kan geen kwaad en kan een hoop gerommel (met bijkomende problemen) voorkomen.

Overigens, voor de volgende keer: in deze situatie had je MAP helemaal niet hoeven gebruiken aangezien de pil gewoon nog betrouwbaar was. De regel is dat als je de pil 7 dagen onafgebroken en volgens schema hebt gebruikt, de pil dan na het missen van één pil niet verminderd betrouwbaar is. De informatie in de bijsluiter is wat dat betreft te voorzichtig en achterhaald; vroeger gold het advies wel zoals in de bijsluiter vermeld, maar inmiddels weten we dat bij gebruik van bovenstaande regel er niet meer problemen optreden. Waarom de fabrikanten die informatie niet aanpassen vraag ik me inmiddels al een paar jaar af.
Dit is uitgaande van de combinatiepil; dat zijn verreweg de meeste in Nederland gebruikte anticonceptiepillen.