Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er een boete als iemand niet 10 dagen in thuisquarantaine blijft?

ik vroeg me alleen af

3 jaar geleden
801
Castle
3 jaar geleden
Ze kunnen gebruik maken van kapstokwetjes. Er zijn bureaus die mensen kunnen helpen aan letselschadevergoeding als ze expres door iemand besmet zijn. Dit is 'expres' besmetten kan ook komen door in contact met mensen te komen (dichtbij en aanraken) als je weet dat je positief bent voor Covid.
https://www.holla.nl/nieuwsbericht/strafrechtelijke-en-civielrechtelijke-aansprakelijkheid/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het kan wel, maar gebeurt (nog) niet. De mogelijkheden die er nu zijn, lopen via de officier van justitie en de rechtbank.
De in juli aangepaste Wet publieke gezondheid biedt mogelijkheden om Nederlanders quarantaine op te leggen. Dat kan als er sprake is van ernstig gevaar voor de volksgezondheid. Wie de quarantaineplicht overtreedt, zou een boete kunnen krijgen.

In het Plan van Aanpak Quarantaine maakt het ministerie een onderscheid tussen drie groepen: de Nederlanders die de regels bewust overtreden, onder meer om principiële redenen, de mensen die de regels onbedoeld overtreden en de nalevers. Het beleid richt zich vooral op de middelste groep: de niet-bewuste overtreders. Door een campagne hoopt de overheid deze groep beter aan te spreken. Ook sociale ondersteuning moet deze groep helpen. Ze kunnen hulp krijgen bij het boodschappen doen of de hond uitlaten, of een luisterend oor als ze het psychisch te kwaad krijgen.
Zie:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/12/08/plan-van-aanpak-quarantaine/plan-van-aanpak-quarantaine.pdf
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Volgens mij checkt niemand dat echt na, dus krijg je er ook geen boete voor.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding