Krijg ik een code 01.06 op mijn rijbewijs?

Ik heb ondertussen 30 lessen gehad en nog nooit een bril gedragen. Ik heb er tijdens het rijden dan ook nooit last van gehad dat ik een bord niet kon lezen en het was ook niet wazig. Nu had ik laatst mijn tussentijdse toets en lukte het mij net niet om het kenteken te lezen. Ik heb al een afspraak gemaakt bij de opticien. Maar mijn vraag is dan ook als ik mijn rijexamen haal met een bril op krijg ik dan ook gelijk de code 01.06 op mijn rijbewijs.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Optiek
9.4K

Antwoorden (1)

Code 01.06 betekent dat je alleen bevoegd bent een voertuig te besturen als je een bril of contactlenzen draagt.

Voor een rijbewijs geldt dat je gezichtsscherpte minimaal 0,5 moet zijn met één of twee ogen. Deze waarde mag bereikt worden met
behulp van een bril of contactlenzen. Het gezichtsveld moet horizontaal 120 graden en verticaal 40 graden zijn. Er mogen geen defecten in het centrale deel zijn.

Het hangt van de uitslag van de oogtest bij de opticien af of er code 01.06 op je rijbewijs zal komen te staan. Het feit dat het jou niet lukte om het kenteken te lezen doet vermoeden dat er inderdaad een bril of contactlens nodig is.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar als je een gezichtssterkte van 0,5 haalt met gebruik van een bril of lenzen krijg je dan ook die code? Of krijg je die code dan alleen als je met gebruik van een bril/lenzen die vereiste sterkte van 0,5 nog steeds niet haalt?
Amadea
4 jaar geleden
Je krijgt de code als je die sterkte niet met blote ogen haalt, maar wel met bril of lenzen.