Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang zou ik moeten slapen?

Ik ben nu 16 jaar oud en ik heb nu sedert een paar maanden de neiging pas rond 2 -3 uur te gaan slapen. Ik moet elke ochtend om 7 uur op. (behalve in het weekend)
Dus zit ik met een gemiddelde nachtrust van 4-5 uur. Ik vroeg mij af of dit een redelijke nachtrust is voor mensen van mijn leeftijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je 16 bent zijn je hersenen nog in volle ontwikkeling. Tot ongeveer 23 jaar worden er nog dagelijks nieuwe synapsen aangemaakt. Bovendien moeten alle indrukken van de dag nog verwerkt worden, en als je 16 bent zijn er nogal wat nieuwe indrukken. Daarom is 4-5 uur slaap voor "iemand van 16" geen redelijke nachtrust.
Er zijn echter grote verschillen in de hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft, en het kan zijn dat 4-5 uur voor JOU als individu wél voldoende is.
Wordt je 's morgens om 7 uur vanzelf wakker, of heb je daarvoor de wekker (of je ouders) nodig? Voel je je in de loop van de dag vol energie, of heb je halverwege de dag moeite om je ogen open te houden? Moet je in het weekend echt even bijslapen, of sta je dan ook om 7 uur op, omdat je alweer klaar bent voor de dag?
Het antwoord op deze vragen geeft aan of jij door-de- weeks voldoende slaap krijgt, of dat je er goed aan zou doen om toch iets eerder naar bed te gaan....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, voor mensen van jouw leeftijd is 8 uur slapen aan te raden. Je lichaam is nog niet helemaal ontwikkeld. Het verschilt uiteraard per mens, de ene heeft nou eenmaal meer slaap nodig dan de andere. Maar hoe weinig jij slaapt is onvoldoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee... een puber zoals jij en ik hebben gemiddeld 9 uur per nacht nodig. en ja, het kan een beetje afwijken. als je totaal geen last hebt van vermoeidheid overdag (zonder daar koffie of andere middeltjes gebruikt om slaap tegen te gaan) zou het nog niet zo goed zijn. probeer meer te slapen als dat lukt ook al gaat het prima.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je wel 6 uur moet slapen op jouw leeftijd.Volgens mij raakt zo je biologische klok in de war.Misschien moet je eerst eens gaan bedenken waarom je veel later gaat slapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel ZES uur???
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing