bij EHBO verzorging moet ik als instructie geven dat ze de hand het beste omhoog kan houden. Maar waarom eigenlijk?

Ik heb donderdag examen, en moet ook EHBO doen. Daarbij moet ik een snijwond behandelen en instructies geven. Moet ik als instructie geven dat ze het beste de hand omhoog kan houden? maar waarom eigenlijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat het dan minder bloedt. Het bloed moet dan namelijk tegen de zwaartekracht in. Bij een slagaderlijke bloeding zal dit niet veel effect hebben, maar bij een wond wel. Toegevoegd na 1 minuut: Ik bedoel bij een 'ondiepe' snijwond

Het omhoog houden, of tenminste boven hart hoogte houden van een bloedend lichaamsdeel is handig omdat het slachtoffer dan minder snel "leeg" bloed. Desnoods laat je het slachtoffer liggen zodat het hele lichaam op hetzelfde niveau is. Let goed op de lotus. Ze willen nogal eens spelen zich niet goed te voelen en dan moet je ze dus naar de grond begeleiden. Zorg ook goed voor een veilige situatie; mijn Lotus bij het examen had een tapijtsnijmes vast... die moet je natuurlijk subtiel afhandig maken en buiten bereik opbergen. Suc6!!!

Bronnen:
ervaringsdeskundige en BHV/EHBO'er

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100