Kan vet de hormonen van je pil opslaan?

Ik slik al vanaf mijn 16e de pil en ben in die tijd ook flink wat aangekomen. Nu vroeg ik mij af of die hormonen uit de pil opgeslagen kunnen zitten in mijn vet. En dtel dat ik ga afvallen komt dat dan weer vrij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee.
Het gaat om een oestrogeen en een progestageen:
De hormonen uit de pil zijn nodig om er voor te zorgen dat je niet zwanger kan raken.
De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de baarmoederhals dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen.

De huidige generatie "pil" heeft dermate lage doseringen van die nodige hormonen,
dat er niks overblijft om eventueel in vet opgeslagen te worden.