Geen stopweek, toch door de pil heen ongesteld. Hoe kan dit?

Ik ben aan de pil en mijn dokter heeft mij verteld dat het instellen van een stopweek niet noodzakelijk is! Volgens hem is de stopweek erin blijven hangen van vroeger, rooms katholieke kerk, om het nog enig zins natuurlijk te laten lijken! Nu heb ik mijn ongesteldheid overgeslagen en ben nu, een paar weken later, toch door de pil heen ongesteld geworden! Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
55.2K

Antwoorden (4)

Dat is een bloeding tussendoor. Kan gebeuren, niks aan de hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam moet ong 3 maanden wennen met een (nieuwe) pil. Het kan gewoon een korte bloeding zijn, maar als je dit veel te vaak krijgt of de bloeding blijft lang, zou ik de huisarts nog een keer bellen.

Toegevoegd na 25 seconden:
Misschien heb je namelijk een sterkere pil nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stopweek is bedacht omdat de makers van de pil bang waren dat vrouwen het zonder bloeding onnatuurlijk zouden vinden. De bloeding die je normaal gesproken in je stopweek krijgt, heet een onttrekkingsbloeding.
Slik je de pil dóór, dan krijg je gemiddeld 1-4 keer per jaar een doorbraakbloeding. Dat is normaal.
Er zit 1 addertje onder het gras: je lijf kan in de war raken. Ik slikte de pil altijd door, met pakweg 2 doorbraakbloedingen per jaar. Ik kreeg om andere redenen trombose en moest stoppen met de pil.
Na een tijd ben ik weer begonnen, weer doorslikkend, en een paar maanden later ging m'n lijf op tilt: ik kreeg bloedingen die op normale menstruaties leken (inclusief een soort PMS-verschijnselen), maar na een paar keer hield het bloeden niet meer op - het werd minder, meer, minder, meer, maar het stopte niet. Dat schijnt niet ongewoon te zijn, dus op doktersadvies las ik nu weer stopweken in (na de eerste stopweek hield het bloeden ook weer op).
Bovendien kan een onverwachte bloeding op iets anders wijzen, van een SOA tot een verkeerde reactie op de pil enzovoorts.
Dus houd het in de gaten, als je nu 1 keer een doorbraakbloeding hebt, is er niets aan de hand. Gebeurt het bijvoorbeeld elke maand, overleg dan met je huisarts, want misschien is een andere pil dan geschikter, of is het dan toch handiger om stopweken in te lassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope, want de trombose had een heel andere oorzaak, die niets met de pil te maken had. En ja, de pil niet gebruiken zou beter zijn, maar dan ben ik twee weken per maand uitgeschakeld wegens menstruatieklachten en dat is ook geen optie.
Dus soms moet je maar wat aanrommelen - we bespreken momenteel een spiraal omdat die minder hormonen loslaat op je lijf. Niet te ongerust worden dus ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik toch naar de huisarts gaan, want misschien is deze pil niet goed voor je. En heftig pijn moet ook niet.
Ja, dat is een tussentijdse bloeding. Niets ernstigs. Het geeft wel aan dat je lichaam behoefte heeft om ongesteld te worden. Misschien is het voor jou niet zo handig om de pil door te slikken.

De pil kan bijwerkingen hebben. Je hebt een verhoogde kans op trombose en kan er emotioneler van worden. Het is helemaal niet slecht om je lichaam afentoe even een break te geven.

Hoe lang ben je al aan de pil? De doorbraakbloeding kan namelijk ook komen doordat je teveel gewend bent (als je deze al lang slikt, je moet dan misschien een zwaardere pil), of omdat je er nog aan moet wennen (als je pas net begonnen bent).