Ik ben 25 jaar en gebruik Melatonine forte 1,5 mg van de kruidvat is dat erg ?

Ik ben 25 jaar en ik heb gisteren Melatonine forte 1,5 mg gekocht van de Kruidvat van het merk Sleepzz is dat erg of schadelijk ??????? Ik heb er gisteren 2 ingenomen dus 3 mg en heb na een paar uur wel kunnen slapen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn zoon van 15 slikt al jaren 5 mg op advies van psyg. dit in plaats van ritalin .div artsen hebben mij verzekert dat het geen kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1,5mg, weet je dat zeker, want volgens mij verkopen ze alleen 0,1mg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly : normaal is 0,1 mg; dit is forte. Via de huisarts op recept kan je maximaal 5 mg krijgen, of 3 x 1,5 bij de drogist natuurlijk...!

Antwoorden (7)

Nee, dat kan geen kwaad.
Zolang je er geen 20 of zo neemt, want dan ga je aan de diarree.
Er zitten allemaal lichaamseigen stoffen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet erg. Melatonine is een lichaamseigen stof. De pilletjes die je inneemt bevatten dus een lichaamseigen stof. Uiteraard moet het niet de spuigaten uit gaan lopen met het melatoninegebruik. Neem je steeds meer in en lukt het niet om zelf in te slapen is het raadzaam om langs een arts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dat erg zijn? Als je het nodig hebt om te kunnen slapen, is het toch prima?

Schadelijk is het niet, anders zou de drogist zoiets niet verkopen. Het zou wel verstandig zijn om even voor jezelf uit te vogelen waarom je slaapproblemen hebt. Het is beter om de oorzaak te achterhalen en dáár iets aan te veranderen, dan om de verschijnselen (zoals in jouw geval problemen met in slaap komen) te bestrijden.

Misschien heb je het te druk momenteel? Heb je veel aan je hoofd? Ben je gestresst? Probeer een manier te zoeken om te ontspannen. Dat kan vanalles zijn: sporten, yoga, wandelen, zwemmen, regelmatig de stekker uit de telefoon / computer trekken en tijd voor jezelf nemen en even alle sociale contacten uit de weg gaan.

Maar misschien is er iets anders aan de hand: is je slaapkamer wel voldoende geventileerd? Heb je een goede matras of lig je gewoon niet lekker?

Probeer dat te achterhalen en kijk dan wat je nodig hebt. In het uiterste geval, maak je een afspraak met de huisarts en leg je je probleem aan hem/haar voor.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"schadelijk is het niet, anders zou de drogist het niet verkopen"
Die vlieger gaat helaas niet altijd op.
Het is niet schadelijk, zolang je geen slaapstoornis hebt waarbij je bioritme verstoord is, want dan kun je je ritme nog erger verstoren. Ook is het af te raden voor vrouwen om melatonine te gebruiken als zij zwanger zijn of willen worden.

Apart trouwens dat die sterkte vrij verkrijgbaar is (sinds kort misschien?) want ik weet niet beter dan dat de vrij verkrijgbare varianten maar 0,1 mg mag bevatten.

Over het lange-termijn effect van hoge doseringen melatonine is nog weinig bekend, maar op middellange termijn zijn er - behalve de dingen waar ik mee begon - geen schadelijke effecten gemeld.

Maar: als je een slaapprobleem hebt dat al langer aanwezig is, kun je beter naar je huisarts gaan. Die kan je verder adviseren, en eventueel doorverwijzen. Afhankelijk van het precieze probleem kun je soms de oorzaak aanpakken, en dat is beter dan pillen slikken.

Als het gaat om kortdurend gebruik, of gebruik op advies van een arts (na gedegen slaaponderzoek) dan kan het geen kwaad. Beter dan slaapmedicatie op recept (benzo's), die zijn enorm verslavend en veel schadelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, melatonine maakt je eigen lichaam ook aan. Er staat wel een maximale dosering op de doos, maar wb de melatonine is dat niet schadelijk. Artsen schrijven wel eens een veel (!) hogere dosis voor.
De maximale dosis die op het doosje staat gaat voornamelijk om de extra stoffen die in de mekatoninepillen van de drogist zitten. Ga dus niet nog meer slikken dan staat aangegeven; de melatonine kan je lichaam wel aan maar de tiegevoegde stoffen kunnen klachten veroorzaken.
Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de verpakking zou je eentje mogen.
Dan is het echt niet schadelijk.
Maar neem echt niet meer dan aanbevolen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem er soms wel 10 op een nacht. Geen probleem. Het is ook niet verslavend. Wij gebruiken het al 4 jaar. Je slaapt af toe gewoon er lekker op.