Waarom staan in nederland de overledenen drie dagen boven aarde? En waarom is dat in europa niet overal zo?

Gisteren is mijn beneden buurvrouw overleden en vanmorgen al begraven,zo gaat dat hier altijd.
waarom is dat in elk land verschillend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Elk land heeft zijn eigen gebruiken, zijn eigen cultuur. Daar liggen soms hele praktische zaken aan ten grondslag: bijvoorbeeld de temperatuur die er normaalgesproken heerst. In andere gevallen is het de religie die iets voorschrijft.

In ieder geval is het zo dat het in Nederland bij de wet vastligt dat een uitvaart niet eerder dan 36 uur na het vaststellen van het overlijden plaatsvindt, en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden.
Dat betekent dus dat het praktisch gesproken in Nederland ook voor kan komen dat iemand maandagochtend om 2:00 overlijdt, en dat hij dinsdag om14:00 wordt begraven of gecremeerd.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heeft ook met de warmte te maken.

Normaal gesproken blijft een lichaam in Nederland wel drie dagen goed, maar als het zo heet is als nu, wordt die termijn misschien ook wel aangepast.
Hier kunnen ze opbaren met een vriesvak onder het lichaam.
Ik weet niet of dat in alle landen kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij opbaren in een kist wordt er onder de kist een kistkoeling geplaatst. Gaat uw voorkeur uit naar een opbaring op bed, dan wordt er een koelplaat op het matras geplaatst waardoor het mogelijk is dat de overledene tot de dag van de uitvaart thuis op bed kan blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij doelt op de Zuidelijke landen.
Van oudsher werd dit al gedaan, vanwege de over het algemeen heersende hoge temperaturen, die zoals begrijpelijk intense inwerking heeft op het stoffelijk overschot. Dus vanwege de hygiene en de onprettige geur deed men dat zeer vroeger reeds, en die traditie is gebleven.
In de koelere Noordelijke landen verloopt normaal gesproken het afbraak proces minder snel, zodat er enige tijd langer gewacht kan worden met de definitieve ter aarde bestelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rouw process is in elk land anders & de mogelijkheid om het lichaam te behouden ook. Tevebns is het in sommige culturen gebruikelijk om een wake te hebben voor de overledene. En in andere landen weer om iedereen uit te nodigen thuis om afscheid te nemen.

Elk land heeft zo zijn eigen gebruiken. In Indonesie is het heel normaal de overledene te creeemeren, om de geest los te maken van het lichaam.