Tachycardie (snelle hartslag)

Als u tachycardie heeft, slaat uw hart misschien wel tot 400 keer per minuut. Dit kan duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd of een kloppend gevoel in de borst veroorzaken. Een ICD bewaakt het hart constant en geeft levensreddende therapieën af als behandeling van een gevaarlijk snel hartritme.

Definitie

Tachycardie is een snel of onregelmatig hartritme, meestal meer dan 100 slagen per minuut, oplopend tot 400 slagen per minuut. Op deze hoge frequenties is het hart niet in staat op efficiënte wijze zuurstofrijk bloed naar uw lichaam te pompen.

Tachycardie kan optreden in de boezems (atriale tachycardie, boven in het hart) of in de kamers (ventriculaire tachycardie, onder in het hart).

Oorzaken

Oorzaken van tachycardie zijn onder andere:
•aandoeningen gerelateerd aan het hart, bijv. hoge bloeddruk (hypertensie);
•slechte bloedvoorziening naar de hartspier door kransslagaderaandoening (coronaire hartziekte), hartklepaandoening, hartfalen, hartspieraandoening (cardiomyopathie), tumoren of infecties;
•andere medische aandoeningen zoals schildklieraandoening, bepaalde longaandoeningen, verstoord elektrolytisch evenwicht en alcohol- of drugsgebruik;
•emotionele stress of het drinken van grote hoeveelheden alcohol of cafeïne.

Symptomen

Symptomen van tachycardie zijn onder andere:
•kortademigheid
•duizeligheid
•plotselinge zwakte
•fladderend gevoel in de borst
•licht gevoel in het hoofd
•flauwvallen

Risicofactoren

Door bepaalde aandoeningen kan het risico op het ontwikkelen van tachycardie toenemen:
•aandoening van de kransslagaders (coronaire hartziekte);
•hartfalen (slechte pompfunctie van het hart);
•hartaanval (myocardinfarct);
•aangeboren hartafwijkingen (congenitale hartafwijkingen);
•ontstekingen aan het hart of degeneratieve hartaandoeningen;
•chronische longaandoening.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.medtronic.nl/aandoeningen/tachycardie/index.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op zich hoeft een versnelde hartslag ofwel verhoogde hartslag niet erg te zijn. Zo ontstaat tachycardie standaard bij intensieve lichamelijke inspanning zoals sport (inspanningstachycardie). Daarnaast is een versnelde hartslag een natuurlijk gevolg van schrik, angst en stress (adrenaline-tachycardie). Toch kan tachycardie ook wijzen op een achterliggende aandoening. Hieronder bespreken we de 10 belangrijkste oorzaken, symptomen en behandelingen bij een te hoge hartslag ofwel tachycardie:

1. Tachycardie door overactieve schildklier

2. Verhoogde hartslag vanwege paniekstoornissen

3. Koorts veroorzaakt een versnelde hartslag

4. Tachycardie door bloedarmoede of bloedverlies

. Tachycardie door drugs of geneesmiddelen

6. Verhoogde hartslag door een longaandoening

7. Tachycardie door versneld sinusritme

8. Kortsluiting als oorzaak van een hoge hartslag…

9. Versnelde hartslag door Wolff Parkinson White (WPW)

10. Ernstig mineralen gebrek leidt tot verhoogde hartslag

Voor verdere uitleg zie bron
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of gewoon inspanning...
kan verschillende oorzaken zijn..
roken, hoge bloeddruk, aangeboren afwijking..
stress, hyperventilatie...

een arts kan de oorzaak opsporen en behandelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roken is het zeker en vast niet (: maar zelf weet ik niet wat de oorzaak is , want voor de rest ben ik gezond.
Als je verder gezond bent, dan is stress en hoge inspanning
meestal de enige oorzaak.
12 jaar geleden
bepaalde ziekten, bepaald voedsel, verliefdheid, bepaalde beweging of zenuwachtig zijn