Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik af van steeds terugkerende nare herinneringen?

Gebeurtenissen die ik als kind zijnde heb meegemaakt keren vaak terug, zonder dat ik er bewust over nadenk. Het kan plotseling opkomen, of bij bepaalde voorwerpen of muziek die me aan die tijd terug herinnert. Hierbij krijg ik het angstige,boze gevoel weer terug dat ik toen had en kan ik zo in tranen uitbarsten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je nare herinneringen hevig zijn, dan is het misschien verstandig om naar een psycholoog te gaan en niet op eigen houtje te gaan experimenteren. Zeker als het om 1 of meer trauma's gaat.
Naast de Emdr, wat Maeve terecht als antwoord gaf, zijn er nog andere therapieën mogelijk bij een psycholoog, om aan trauma's te werken.
Bijvoorbeeld Cognitieve therapie, Schematherapie en Exposure. Bij de laatste vorm wordt je, geheel begeleid door de therapeut uiteraard, blootgesteld aan het trauma, waardoor je het kunt gaan verwerken.
In ieder geval is het verstandig eerst naar de huisarts te gaan en je problemen daar te bespreken. Mocht deze besluiten je door te verwijzen, dan heb je een brief nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben naar de huisarts geweest,en hij verwijst me door naar een psychiater doordat er meerdere dingen meespelen. vanuit daar gaan we verder kijken wat het beste is.

Andere antwoorden (1)

Ga naar de huisarts en leg het uit. Misschien is een EMDR-behandeling iets voor je. Dat is vrij nieuw en erg effectief bij dit soort problemen. Zie ook de link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd Bep, hier nog een persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij werkte EMDR ook niet. Erger geworden en nog meer herinneringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jullie is het erg dat EMDR niet werkte, maar dat maakt het nog geen slechte therapie natuurlijk. Voor zover ik weet hebben veel mensen er baat bij gehad. Het lijkt me zeker de moeite waard om hierover te overleggen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed dat je er mee komt Maeve! Plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas heeft niet iedereen er baat bij, maar velen wel.
Hier de site van de stichting, als vraagsteller belangstelling heeft:
http://www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er dan meer herinneringen terug komen, moet je er dan niet mee doorgaan om die ook te verwerken dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij emdr bedoel je?
Als je even op de site klikt: daar wordt heel duidelijk uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat.
Het kan zijn, dat er na behandeling toch weer wat dingen terugkomen: ook die kunnen dan weer behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg naar voor je Bep, dat jou dit is overkomen.
Dat kan inderdaad gebeuren, dat is mij ook tevoren verteld.
Wat ik weet van emdr (ben dus zelf in behandeling) is, dat het een heel persoonlijk gebeuren is (ik bedoel: de therapie is x, maar hoe iemand erop reageert is zeer individueel en ook niet tevoren vast te stellen) en dat er nog steeds heel veel onderzoek wordt gedaan naar de werking, plus vele aanpassingen worden gedaan.
Dat het helaas bij jou zo is gegaan wil niet zeggen, dat dit bij anderen ook zo zal zijn. Ik was dus tevoren uitgebreid ingelicht, dat ook bij mij deze mogelijkheid erin zat. Daarop wordt ook heel erg gelet door mijn therapeut.
Ik vind de begeleiding enorm goed; het is een zeer intensieve therapie (dat is mijn ervaring, misschien voor anderen weer niet).
Overigens schreef ik ook niet, dat behandeling danwel de eventueel terugkerende behandelingen eenvoudig zijn op te lossen. Ik zie het als een hele mooie mogelijkheid èn hoop, om mijn leven draaglijker te maken. Betreft de vraagsteller: emdr is een genoemde mogelijkheid. Je kunt altijd proberen, als je wilt en de huisarts er ook iets in ziet. Je kunt natuurlijk op elke moment stoppen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing