Zijn afwijkingen aan het lichaam genetisch van oorsprong?

Aansluitend op een vorige vraag, vroeg ik me af of afwijkingen aan het uiterlijk, oorspronkelijk ontstaan door afwijkingen in de genen. Schisis (hazenlip), een derde tepel, een kromme pink zie je soms bij mensen. Van het eerste voorbeeld weet ik dat dit in een familie kan zitten, dus erfelijk is. Niet alle kinderen vererven het maar het komt dan vaker bij enkelen terug.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een gebroken been, dat verkeerd is aangegroeid, is natuurlijk niet overerfbaar.

Nog niet zo lang geleden ontdekte men, dat het lichaam zich op korte termijn kan aanpassen (hongerwinter) en dat deze aanpassingen aan het nageslacht kunnen worden doorgegeven buiten het dna om.
Dit kan leiden tot afwijkingen. Ze zijn dan dus overerfbaar, maar niet genetisch (!) Dit heeft men maar epigenetisch genoemd.

Het kan ook nog puur toeval zijn. Eeneiige tweelingen zijn nooit helemaal hetzelfde. Het komt voor dat de ene een afwijking heeft, en de andere niet. En dat terwijl de omgeving hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het kan ongemerkt worden overgedragen maar dat hoefd niet! bron: biologievoorjou 2h
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet. Ik ken iemand met aan beide voeten 6 tenen, waarvan 1 teen dus dubbel dik is met een soort zwemvliesje er tussen. Komt niet voor in die familie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige afwijkingen kunnen ook later ontstaan. Een (kwaadaardige) tumor bijvoorbeeld, kan door straling ontstaan. Dit is een invloed uit het millieu die die niet genetisch vastgelegd is, maar wel een afwijking veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige afwijkingen hebben een genetische oorsprong.

Andere afwijkingen hebben een omgevings-oorsprong. Denk aan ziekten die de moeder heeft gehad tijdens de zwangerschap. Of vergiftiging.

Een voorbeeld van het laatste is het Softenon-schandaal - zie de Bronnen hieronder. Kinderen van moeders die Softenon (Thalidomide) gebruikten tijdens de zwangerschap, kwamen ter wereld met misvormingen aan handen, voeten, armen en benen - of zelfs zonder ledematen.
Cryofiel