Zijn er nog meer dingen die je kan doneren dan alleen bloed? Geen sperma maar andere dingen waar zieke mensen echt iets aan hebben.

Zijn er meer dingen die je kunt doneren

Naast
Plasma
Bloed
Sperma

Die je anoniem kunt doneren wat wel van levens belang is van een patient. ( In levende staat natuurlijk )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Lever: Bij leverdonatie bij leven staat een levende donor een deel van de lever of aan de ontvanger. Door het grote donortekort wordt steeds vaker overwogen om een levende donorlevertransplantatie te doen, ondanks het feit dat een dergelijke transplantatie complex is en risico’s voor de gezonde donor met zich meebrengt.

Nier: Nierdonatie bij leven is een vorm van donatie waarbij een levende donor een nier afstaat aan een nierpatiënt. Vroeger kwamen daar alleen familieleden voor in aanmerking, later ook partners. Tegenwoordig wordt niet meer geselecteerd op de aard van de relatie tussen donor en ontvanger. Het zelfs mogelijk om anoniem een nier af te staan aan een ontvanger met wie geen relatie bestaat (Samaritaanse donatie).

Naast donatie van nieren en een deel van de lever zijn er ook nog andere vormen donatie bij leven. De meest bekende zijn donatie van bloed en stamcellen. In het buitenland vinden ook al longtransplantaties plaats met longkwabben van levende donoren. Twee donoren staan dan elk een longkwab af ter vervanging van de beide zieke longen van een patiënt. In Nederland gebeurt dit nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je lever kun je doneren, hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat je niet bedoelt wat ik hier ga noemen..maar ik vind dat je medemenselijkheid, vriendschap en liefde aan je medemens kunt geven. Sterker nog..MOET geven.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je nieren of je longen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen een longkwab en dan nog samen met een ander en dan ook nog alleen in het buitenland. Verder kun je niet je nieren doneren maar 1 nier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eentje wel, dus 1 nier of 1 long, niet allebei. Tenminste niet tijdens je leven. En dit kan niet zomaar, dus alleen aan familie (of zeer goeie vrieden, maar dat weet ik niet zeker)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieren kun je zelfs anoniem doneren (zie mijn antwoord)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd . Wel link i.v.m. orgaanhandel/gedwongen afstaan, aan de andere kant doet het in Nederland waarschijnlijk meer goed dan kwaad en de "kwaden" konden sowieso al in het buitenland terecht.
Deze organen kan je donoren als je donor bent:
• Hart
• lever
• Longen
• Nieren
• Alvleesklier
• Dunne darm

Deze weefsels kan je doneren als je donor bent:
• Huid
• Botweefsel
• Kraakbeen
• Hoornvliezen
• Hartkleppen

Toegevoegd na 58 seconden:
http://www.leerwiki.nl/Donor_worden_en_organen_afstaan

Toegevoegd na 6 minuten:
Donatie bij leven:

Bij leven kunt u een nier, een deel van de lever, beenmerg of bloed doneren. Steeds meer nierpatiënten zijn geholpen met een nier van een levende donor. Mede als gevolg van het grote tekort aan postmortale donornieren worden per jaar zelfs méér niertransplantaties gerealiseerd met nieren van een levende donor, dan met een nier van een overleden donor.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.nierstichting.nl/nieren/orgaandonatie/donatie-bij-leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat: in levende staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, dat heb ik niet gelezen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dit voortschrijdende inzicht extrinsiek aangereikt is vind ik niet zo'n ramp. Overkomt ons allemaal weleens, zo af en toe. Wat ge je ermee doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL keesvi... ik had er ook meteen spijt van toen ik de gevolgen voorbij zag komen en toen pas zag wie het was. Eigenlijk kun je uit de hele tekst al halen wat er bedoelt was, daar had ik die laatste zin echt niet bij nodig.
Beenmerg en huid kun je ook doneren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt stamceldonor worden, dan kun je opgeroepen worden voor een beenmergdonatie als er een patiënt is (bijvoorbeeld met leukemie of een andere ernstige ziekte die onstaat in het beenmerg) die dezelfde bloedgroep en antistoffen heeft. De kans dat je wordt opgeroepen voor zo'n donatie is trouwens heel klein, omdat er een exacte match moet zijn. Kijk op: http://europdonor.nl/

Andere dingen die je bij leven kunt doneren, is een nier of een deel van je lever. Eén long kan in theorie ook, maar ik geloof niet dat dat gedaan wordt bij levende donoren. Leven met één nier kan voor een verder gezond persoon prima, en je lever groeit zelfs weer aan als er een deel van verwijderd wordt.

Daarnaast kun je natuurlijk geld doneren aan wetenschappelijk onderzoek of aan patiëntenverenigingen. Ik weet dat je dat niet bedoelt, maar het blijft toch echt belangrijk. En je kunt je tijd doneren: je kunt vrijwilligerswerk doen voor een bepaalde patiëntengroep, of in een bepaald ziekenhuis. Je kunt je ook aanmelden als vrijwilliger voor wetenschappelijke onderzoeken, ook dat is - indirect - van levensbelang voor heel veel mensen.