Wat was de naam van de uitvinder van het condoom??Meneer condoom?? en bestaat deze naam dan nog ??

Toegevoegd na 6 minuten:
en zijn er nog landen waar de condoom verboden is ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nee, mijnheer condoom bestaat niet. Waarschijnlijk is het een verzinsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Condooms bestaan ook al lang en men meent dat het woord condoom uit het Latijn komt. het werkwoord condomare betekent temmen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het idee dat de uitvinder zelf "Dr Condum of Condom" heette komt waarschijnlijk van de arts Daniel Turner die een boek schreef in 1717 over hoe je de geslachtsziekte Sifilis kon voorkomen door gebruik van condooms.

Ik denk zelf dat het aannemelijk is dat het uit het Latijn komt, omdat condooms ook al in de oudheid werden gebruikt en het een verminderd gevoel gaf (dus "getemd of beheersen", "condomare").

Toegevoegd na 32 minuten:
Je hebt de vraag aangepast en wilt nu weten of er landen zijn waar het condoom verboden is. Dat is een andere vraag.

Kennelijk was er in Brazilië een burgemeester zo gek om een verbod in te stellen: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article741672.ece/Verbod_condooms_moet_Braziliaanse_fiscus_helpen

Er zijn geen specifieke landen waar condooms verboden zijn. Vanuit religieuse opvattingen, met name in de katholieke kerk was de verkoop van condooms wel verboden, tegenwoordig minder om SOA's te voorkomen. Nog steeds neemt de katholieke kerk hier een extreem standpunt in.

Toegevoegd na 33 minuten:
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=3837

Toegevoegd na 2 uur:
Ik kwam dit ook nog tegen:
"Etymologica
Bij speurwerk naar de vroegste creaties van iets dat als condoom kan zijn bedoeld stuit de geschiedvorser op de vraag naar de herkomst van het woord. Fransen en Engelsen, toch niet geheel gespeend van chauvinisme, eisen de aan hen toegeschreven uitvinding dit keer eens niet voor zichzelf op. Integendeel, zij schuiven deze elkaar maar al te graag in de schoenen. Condoom zou een Frans woord zijn, afkomstig van het Latijnse werkwoord condomare, hetgeen temmen of intomen betekent. Ook condormire (samen slapen) lijkt als stam in aanmerking te komen. De Engelsen spreken van een 'French letter'. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Herkomst condoom
De naam condoom is waarschijnlijk afgeleid van het Latijnse condus dat zoveel betekent als vergaarbakje. Sommigen menen echter dat het darmcondoom een uitvinding is van de Engelse legerarts kolonel Quondam, ± 1645, en dat het woord een verbastering is van zijn achternaam. Niet zeker is wie de uitvinder was, wel zeker is dat condooms gebruikt werden. Dit blijkt uit geschriften van Marquis de Sade, Casanova en James Boswell. Laatstgenoemde, een Schotse advocaat en schrijver, beschermde zich tegen geslachtsziekten door een linnen condoom te gebruiken. Bij een bezoek, in 1764, aan een Amsterdams bordeel dronk hij een glas met een prostituee, maar leverde met haar geen slag omdat hij zijn wapenuitrusting ("armour") niet bij zich had. Casanova liet zich tijdens een bezoek aan een bordeel in Marseille zogenaamde "Engelse regenjassen" aanmeten, waarbij hij volgens eigen zeggen een hoogtepunt bereikte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Engelse arts Daniel Turner was de eerste die het woord condoom gebruikte. Als mogelijke uitvinder noemde hij onder meer een zekere dr. Condun of Condom. Diverse taalkundigen en historici hebben sindsdien geprobeerd te achterhalen wie deze dr. Condom was. Volgens oude medische en encyclopedische naslagwerken was dr. Condom werkzaam aan het hof van de Engelse vorst Karel de Tweede. Deze regeerde van 1660 tot 1685 en hield er veel minnaressen op na. Charles kreeg te veel onwettige kinderen en wilde hier iets tegen doen, zo wil het verhaal.

Nu had de Italiaanse anatoom Gabriel Fallopius al in 1564 de uitvinding wereldkundig gemaakt van een klein linnen hoedje dat met een beetje spuug of lotion ,,op het hoofd van de roede” moest worden geplaatst. Dr. Condom kwam nu met een dichtgeknoopte dierendarm en was daarmee de uitvinder van het volledig bedekkende darmcondoom. Koning Charles zou zo te spreken zijn geweest over deze vondst dat hij dr. Condom in de adelstand verhief.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier de antwoorden op de vraag waar de naam Condoom vandaan komt van 9 maanden geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlgs het boek gewoon geniaal is de uitvinder van het condoom Julius FROMM (Rusland 1883-London 1945) Een uitvinder die door toedoen van de nazi's bijna in de nevelen der tijden was verdwenen.(pag. 69-tem 76)