Is mijn oogkleur wel mogelijk?

Hallo iedereen,

Mijn ouders hebben allebij de oogkleur groen.
Ik heb blauwe ogen en mijn zusje heeft bruine ogen.

Ik vraag mij af of dit wel mogelijk is.

(G = dominant groen | BL = dominant blauw (zwakker dan groen) | bl = recessief blauw | BR = dominant bruin (zwakker dan groen) | br = recessief bruin)

Hier zijn dan de mogelijkheden:
Vader: GxBL | moeder: GxBR:
- Groen (GxG)
- Bruin (BLxBR - bruin is sterker dan blauw)
- Groen (GxBL)
- Groen (GxBR)

Vader: GxBL | moeder: Gxbr:
- Groen (GxG)
- Blauw (BLxbr)
- Groen (Gxbr)
- Groen (GxBL)

Vader: Gxbl | moeder: GxBR:
- Groen (GxG)
- Bruin (BRxbl)
- Groen (GxBR)
- Groen (Gxbl)

Vader: Gxbl | moeder: Gxbr:
- Groen (GxG)
- Bruin (brxbl)
- Groen (Gxbr)
- Groen (Gxbl)

Er is geen enkele combinatie waar blauw en bruin als combinatie uit kunnen komen, toch?
Ik snap dus niet hoe mijn zusje bruine ogen heeft terwijl ik blauwe ogen heb. (En mijn ouders beiden groen)

Ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen.

Mvg,

B0b

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fiederieke, ik wilde dit typen maar zie dat jij me voor bent, jammer;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iemand uitleggen wat Bob bedoelt met: G = dominant groen | BL = dominant blauw (zwakker dan groen) | bl = recessief blauw | BR = dominant bruin (zwakker dan groen) | br = recessief bruin? Hoe kan blauw dominant zijn en bruin recessief????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien staat hier het antwoord van bob: http://erfelijkheid.nl/node/569
ItisILeClerc
12 jaar geleden
kijk eens in je adoptiepapieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien toch maar eens vragen aan de ooievaar of je wel bij het goeie adres bezorgd bent.

Antwoorden (7)

Het gen kan verder dan alleen je ouders zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Tot in de derde generatie kan je iets erven. Op naar je oma, opa, van beide kanten.
Ivana
12 jaar geleden
Het kan bij je ouders recessief zijn, dus onzichtbaar.
Bruine ogen zijn zoals dat heet dominant ; groene blauwe en grijze (allemaal varianten van dezelfde 'kleur' zijn recessief.

De kans dat er in je familie ALLEEN MAAR mensen met genen voor niet-bruine ogen zitten is aanwezig maar niet heel groot. Er zijn met zeer grote regelmaat wel bruine ogen te vinden bij opa's en oma's en zelfs verder terug.

Heeft helemaal NIEMAND in de verste familie anders dan lichtgekleurde ogen dan zou je je moeder nog eens goed aan moeten kijken ;-)
Maar over het algemeen is het gewoon een mogelijkheid die er altijd in zit omdat één enkel allelletje volstaat om de bruine oogkleur weer naar voren te brengen. Iemand met blauwe ogen in een familie met uitsluitend bruine is 'verdachter', omdat die pas naar buiten komen als er voldoende overwicht is op het bruine gen.

Toegevoegd na 41 seconden:
Zowel in de bloedlijn van je vader als die van je moeder zit het gen voor bruin ; het komt dus naar alle waarschijnlijkheid niet van de melkboer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Maureen. Het zit soms vreemd in elkaar. Ik heb vrienden waarvan zij bruine ogen en zwart haar heeft en hij blauwe ogen en donkerblond haar. Zij hebben samen 5 kinderen en álle vijf de kinderen hebben blauwe ogen en donkerblond haar...
Typisch he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit zeker vreemd,maar ik heb ook altijd gehoord dat bijvoorbeeld X blauw is en Y bruin en dat zowel de vader en moeder de beide X en Y genen bezitten,hebben vader en moeder beide bruine ogen,dan nog kun je een kind krijgen met blauwe ogen omdat je beide de X gen geeft aan het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bruine en blauwe ogen staat ECHT los van de x en y -chromosomen. Anders zouden de oogkleuren niet evenredig over de geslachten verdeeld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf als voorbeeld de Y en X,maar ik bedoelde er geen chromosomen mee Marleen. Mijn man en ik hebben bruine ogen,ook mijn zoon heeft bruine ogen,maar mijn dochter heeft blauw/groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, een kind met bruine ogen met blauwogige ouders is ECHT niet meteen DUS een bastaard. Heel anders dan bijvoorbeeld een B+ kind met twee A- ouders : dan zul je écht op zoek moeten naar de onbekende vader. Genen voor bruinogigheid zijn echter (inmiddels) ZO wijd verspreid dat er maar weinig 'raszuivere' families meer zijn waarin ze echt niet meer voor komen.
Blauwe (grijze groene) ogen zullen, net als rood (en wat later blond) haar steeds zeldzamer worden en wellicht zelfs uitsterven.
Kristal
12 jaar geleden
Viridiflavus... wie is Karin? Ik vermoed dat je mij bedoelt als ik je reactie zie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evenals de mensheid als geheel. Je zult echter ook wel weten dat de afgelopen pakweg 50 jaar het grenzeloos migreren over de hele wereld alsook het vermengen van 'rassen' steeds normaler is geworden. Dit is een onmiddellijke bedreiging van dergelijke recessieve genen, toename of geen toename.
In het leeuwendeel van de gevallen, waar slechts het OCA2 gen bij betrokken is klopt dat wel. Door meer complexe gensystemen zijn vrijwel alle ouder kind combinaties mogelijk. Het zou kunnen dat twee genen voor "hazel" min of meer bruin opleveren en een gen voor "hazel" en een voor blauw groene ogen. Dan is het patroon wel verklaarbaar. Het pigment van groene ogen is wat geelachtig en in lage concentraties aanwezig. Als je het dubbel hebt zou de concentratie zo hoog kunnen worden dat het oog bruin overkomt, omdat er nauwelijks nog blauw licht wordt gereflecteerd.

Toegevoegd na 15 uur:
Jouw zusje zou dus GG zijn ouders Gbl en jij blbl. Groen is een barnsteenachtige kleurstof in lage concentraties. De iris is blauw doordat er licht wordt verstrooid in kleine onregelmatigheden van de iris. Doordat de achterkant van de iris zwart is wordt er geen licht teruggekaatst. Als er veel kleurstof in het oog zit wordt het blauwe licht geabsorbeerd. Als de genen voor de kleurstof aanwezig zijn dan werken ze ook. (blauw kun je zien als een gen voor melanine dat door een mutatie niet meer tot uitdrukking komt in de iris)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ouders hebben allebei bruine ogen 5 van de 6 kinderen hebben ook bruine ogen alleen 1 broer heeft blauwe ogen maar 1 opa had ook blauwe ogen dus het kan wel. nee mijn broer is niet van de melkboer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In iedere cel van je lichaam bevinden zich van elk chromosoom twee kopieën, één van jou en één van je partner. Dit betekent dat ieder detail aan je lichaam (naast oogkleur bijvoorbeeld ook haarkleur) dus uit twee genen bestaat.
Welke het uiteindelijk gaat winnen ligt aan een bepaalde eigenschap van het gen. Er zijn drie verschillende genen te onderscheiden: dominante genen, recessieve genen en genen die co-dominant zijn. Dominanten genen overheersen het andere gen; zij bepalen dus een bepaalde eigenschap. Recessieve genen laten zich domineren en komen dus niet tot uitdrukking, behalve wanneer de twee eigenschappen allebei recessief zijn. Als twee genen allebei even sterk zijn, worden deze co-dominant genoemd.

Als tweemaal het gen aanwezig is dat de code bevat voor blauwe ogen, zal de baby inderdaad blauwe ogen hebben. Als er zowel een code is voor bruin als voor blauw, zullen het bruine ogen worden. Dat komt omdat het kenmerk voor bruin overheerst. Het gen met de code voor bruine ogen wordt dominant genoemd, het gen met de code voor blauwe ogen recessief. Het is er wel, maar het wordt onderdrukt door het dominante gen. Als beide ouders bruine ogen hebben, maar ieder ook het gen met de code voor blauwe ogen heeft, is het toch mogelijk dat beiden precies dat gen doorgeven en dus een kind met blauwe ogen krijgen. Die kans is 25%. Een kind kan dus kenmerken vertonen die bij geen van de ouders tot uiting zijn gekomen, maar die het toch van de ouders heeft geërfd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De suggestie/het antwoord wat ik hier nog niet heb gezien, en ik vind het wel een vervelende gedachte, is dat een van je ouders niet je ouder is en dat je zusje misschien toch een half zusje is?
Mensen kiezen er soms voor een donorschap tot in lengte van dagen te verzwijgen.
Ik kreeg van het ziekenhuis onlangs te horen, omdat ik de rhesusprik weigerde omdat ik zeker weet wie de vader van mijn ongeboren kind is en hij dezelfde bloedgroep heeft, dat ze dat op eigen risico doen omdat 10% niet van de vader is die ze denken dat ze zijn.
Sorry.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de kleur van je ogen in de loop van je leven niet stabiel is. Veel baby's hebben bijvoorbeeld bruine ogen en veel oude mensen hebben blauwe ogen.