Welke ingreep is -statistisch gezien, zwaarder? Een keizersnee of een prostaatverwijdering?

Uiteraard begrijp ik dat de ene ingreep bij een vrouw wordt uitgevoerd die in beginsel geen ziekteverschijnselen heeft en het andere bij een man waarbij de diagnose kanker is geconstateerd.

Nu had ik een discussie met mijn vriendin over de risico's van beide ingrepen. Volgens haar is een keizersnede risicovoller omdat men dan ín het lichaam werkt...Ik zeg dat een prostaatverwijdering risicovoller is omdat de patiënt onder algehele narcose is, én omdat ook deze ingreep in het lichaam gebeurt.

Is er iets bekend over de complicaties bij beide ingrepen en is überhaupt te zeggen welke van de twee gevaarlijker is, uiteraard het feit daargelaten dat élke operatie het risico op complicaties met zich meebrengt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik HOOP niet dat er iets bekend is over zoiets mafs... overigens was mijn keizersnee wel onder totale verdoving en je vergeet dat een vrouw al niet meer op haar sterkst is vlak voor de bevalling.... (moe en zat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een beetje appels met peren vergelijken. Zijn 2 verschillende soorten operaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een keizersnee heb ik al twee keer ervaring gehad vanaf de zijlijn als vader...Een prostaatverwijdering gelukkig niet. Die krijgt mijn schoonvader morgen, vandaar de 'discussie' thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mobie1980: dat het appels en peren vergelijken is weet ik. Daarom geef ik het ook aan dat de ene ingreep op vrouwen en de andere op mannen wordt uitgevoerd. Misschien heb ik met een keizersnede twee keer 'mazzel' gehad dat het hele gebeuren klaar was binnen het half uur, inclusief het afdichten -om even een gek woord te gebruiken. De keizersnedes waren onder plaatselijke verdoving.

Het beste antwoord

iedere ingreep is zwaar, hoe groot of klein deze ook is..
voor ingrepen waar narcose word gegeven zijn risico's aan,
beide ingrepen zijn zwaar, een keizersnee heeft een totale genezing periode van 6 tot 8 weken en dan hebben we het niet over de emotionele ingreep..
een prostaat operatie is niettemin ook zwaar zowel geestelijk als lichaamlijk..dus beide ingrepen zijn even zwaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank U..