Hoe komen Eskimo's aan hun naam bij de geboorte?

Wie geeft er de naam aan een nieuwe Eskimo kindje. Vader/moeder/stammenhoofd etc. Wie en hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Inuits (de Canadese Indianen) hechten grote waarde aan hun naam. Hun persoonlijkheid ligt erin besloten. Bijvoorbeeld “Tireak” betekent “Wezel”; de man die zo heet, gedraagt zich ook als een wezel. Wanneer hij snel iets slims heeft gedaan, zeggen de anderen:
“Ja dat is typisch iets voor hem, hij is toch een wezel?” 'Idlout' betekent 'Foetus' en zegt iets over het karakter; een in zichzelf gekeerd mens. Een ander kan “Amarok” heten,”Wolf”. De logische beoordeling van zijn handelingen zal zijn: ”Natuurlijk is hij zo, hij handelt volgens de natuur en instinct van een wolf.”
Doorgaans geven ouders hun kinderen de namen van de
grootouders, waardoor de naam telkens één generatie verspringt. Soms gaat het belang dat Inuits aan namen hechten zo ver, dat een ziek kind snel een andere naam krijgt om de geest die het patiëntje kwaad wil doen, te misleiden.Toch zijn de Inuits christenen.
Een paar jaar geleden heeft de Canadese regering alle Inuits voor het gemak een familienaam gegeven. Maar dat komt niet overeen met hun opvatting omtrent de naam en de mens.
Amadea
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
leuke info, +

Andere antwoorden (2)

de eskimo papa en mama bepalen samen de naam voor het kindje.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Eskimo's zijn eigenlijk inca's, de oorspronkelijke bewoners van bijv. India. Ze danken hun naam aan het feit dat ze veel jagen en vlees eten, eskimo is een scheldwoord voor vleeseters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Inca's zijn de oorspronkelijke bewoners van Peru (Zuid-Amerika). Die zijn nooit in India (Azië) geweest. Eskimo's komen wél uit Azië.
Het woord eskimo komt uit het Montagnais en betekent 'sneeuwschoenmaker'.