Wat kan ik doe om over mijn moeheid heen te komen?

Heb morgen tentamen en moet ook nog wat andere dingen doen. Ben best gestresst dus daar zal de moeheid misschien vandaan komen. Mijn ogen vallen bijna dicht maar heb geen tijd om te slapen. Is er iets wat ik kan doen zodat ik beter wakker blijf de rest van de dag en me kan concentreren op mijn werk?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lust trouwens geen koffie of energiedrank..

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik begrijp dat je een oplossing zoekt voor de korte termijn, voor vandaag dus, om morgen je tentamen te kunnen halen. Je ogen vallen bijna dicht, schrijf je. Dan vraag ik me af of je vooral last hebt van moeheid of van slaperigheid; dat kan namelijk best verschil maken. Maar goed, een paar algemene tips: Een powernap kan helpen, dus een kort dutje. Dat is vooral handig bij slaperigheid, bij vermoeidheid kan dit je soms juist lomer en suffer maken. Misschien weet je van jezelf hoe je reageert op korte dutjes, dan weet je of dit voor jou bruikbaar is of niet. Verder: zorg voor voldoende ventilatie. Ga desnoods even kort naar buiten, een frisse neus halen. Zorg voor beweging; blijf actief. Loop dus even heen en weer, wiebel desnoods met je benen terwijl je zit te leren. Drink voldoende water, en eet er genoeg bij. Dingen waar je op kunt knabbelen houden je vaak goed wakker. Koffie helpt bij veel mensen ook om wakker te blijven. Cola heeft hetzelfde effect. Daarnaast kan het helpen om jezelf gewoon heel strikt te houden aan een bepaald schema: zet een (kook)wekker op een half uur, en ga een half uur leren. Ben je afgeleid, of val je bijna in slaap? Maak dan toch die 30 minuten vol. Daarna ga je even lopen: naar de WC, iets te drinken halen, iets te eten halen. Dan weer 30 minuten lang jezelf dwingen om te studeren. De eerste 30 minuten ben je misschien effectief amper 10 minuten bezig met je studie, maar hoe langer je dit volhoudt, hoe beter het zal gaan. Jezelf gewoon niet toestaan om iets anders te gaan doen. Zorg er verder voor dat je vanavond een gevarieerde maaltijd eet, en dat je vanavond op tijd naar bed gaat. Het kan verleidelijk zijn om de halve nacht door te leren, maar uiteindelijk presteer je vaak beter als je genoeg geslapen hebt. Succes! Toegevoegd na 2 minuten: Oh, ik zie net dat koffie niet werkt. Thee (zwarte thee, dus geen kruidenthee) werkt trouwens ook. Dat houdt je net zo goed wakker, het werkt zelfs langer dan koffie. (Maar ook langzamer, waardoor het wat minder een goed merkbaar kick-effect geeft). Beweging dan vooral. Een klein stukje rennen buiten, genoeg om jezelf actief te maken maar net niet genoeg om er echt moe van te worden. Werkt prima. En kauwgom kauwen of snacks waar je echt op blijft kauwen (of dat nu nootjes zijn of stukjes wortel, dat maakt echt niet uit) dat houdt je ook actief en werkt tegen slaperigheid.

Tsja, als je zo moe bent dat je bijna in slaap valt zal er waarschijnlijk weinig stof blijven hangen. Oftewel het is waarschijnlijk zinvoller als je even een uurtje gaat slapen, en daarna weer verder gaan met leren.

Vitamine B complex kan helpen voor meer energie. Zoek ook eens naar andere vitamines deze kun je vinden op mijn website www.oververmoeidheid.net

Bronnen:
www.oververmoeidheid.net

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100