Waarom vraagt de opticien of je de letters tijdens onderzoek die je op afstand moet lezen beter kunt zien op rood of op groen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
4K

Antwoorden (2)

volgens mij is de rood/groen test , de test voor kleurenblindheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
niet dus, namelijk:
Bij een niet goed uitgecorrigeerd oog, is de ideale toestand gestoord en de proefpersoon zal dan aangeven dat het contrast op rood of groen beter is. Men ziet dan ook de letters in deze vlakken beter of slechter. Ziet men rood beter dan is er teveel plus of te weinig min gegeven. Wordt groen beter waargenomen, dan heeft men te weinig plus of teveel min gegeven. De refractie is juist als de kleuren groen en rood in evenwicht zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De roodgroen proef wordt monoculair gebruikt bij de eindrefractie en baseert zich op het volgende gegeven: Het optische systeem van het menselijk oog is onderworpen aan een forse chromatische aberratie. Groen wordt sterker gebroken dan rood.

Indien er sprake is van een emmetroop oog (normaal gezichtsvermogen), dan ligt het groene brandpunt even ver voor het netvlies als het rode brandpunt erachter; het rood-groen contrast in evenwicht.
Bij een niet goed uitgecorrigeerd oog, is de ideale toestand gestoord en de proefpersoon zal dan aangeven dat het contrast op rood of groen beter is. Men ziet dan ook de letters in deze vlakken beter of slechter. Ziet men rood beter dan is er teveel plus of te weinig min gegeven. Wordt groen beter waargenomen, dan heeft men te weinig plus of teveel min gegeven. De refractie is juist als de kleuren groen en rood in evenwicht zijn.

He grote voordeel van deze test is de simpele en snelle controle op de refractie. Deze test heeft echter ook een nadeel, vooral bij jonge hypermetropen. Vaak ziet men bij deze personen steeds een voorkeur voor rood, wat het gevolg is van het accommoderen op rood. Dit rode brandpunt bevindt zich achter de retina en kan gemakkelijk op de retina geaccommodeerd worden. Wordt hier niet goed op gelet, dan geeft men steeds meer min sterkte om het rood minder contrastrijk te maken. Zo kan gemakkelijk een negatieve overcorrectie ontstaan. Voor deze mensen is de roodproef meer geschikt. De rood proef is namelijk een test waarbij de accommodatie volledig wordt uitgeschakeld

Toegevoegd na 3 minuten:
Als ik het goed samenvat in Jip-en-Janneketaal:
het is een soort controle 'achteraf' van de opticiën op de juistheid van zijn meting. (Daarom volgt die test ook aan het einde van de oogmeting.) Als de cliënt geen voorkeur voor 'groen' of 'rood' heeft, is de juiste sterkte vastgesteld.