Waarom is leven verplicht? En waarom heerst er een taboe op vrijwillige levensbeinding?

Wat nou als iemand een verrot leven heeft gehad, en er gewoon niks bijzonders of goeds is te bereiken? Wat nou als diegene helemaal niks meer kan bereiken? Dan is dat toch diegene z`n eigen keuze? Waarom is daar zo`n taboe op? Eigelijk komt het er dan op neer dat leven verplicht is toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan een eind aan het leven maken wanneer hij dat wil en dus is het niet verplicht te blijven leven. Je kan moeilijk gestraft worden voor zelfmoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder is vrij om te doen en denken wat hij/zij zelf wil, alle respect. Ieder zijn keus. Maar ik kan me niet onttrekken aan het volgende, in het geval van zelfmoord, hebben we het toch over moord! Of het nu om mijzelf gaat of om een ander, zelfmoord, zelfdoding, het is voor mij een onderwerp waarbij het gaat over moord. Mijn hele wezen komt daarbij in opstand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goeie vraag!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eray97: dat is niet waar, maar je kunt wel problemen krijgen als je anderen erbij in gevaar hebt gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er wel voor gestraft worden, door opgenomen te worden. En m`n vraag was eigenlijk meer waarom leven verplicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opgenomen worden is niet als straf bedoeld maar als hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja oke, maar je zit dan meestal wel gesloten en voor de rest krijg en mag je niks.

Het beste antwoord

MI een fantastische vraag.

heel simpel omdat er indd geen steekhoudende argumenten zijn om door te moeten leven puur omdat je nu eenmaal geboren bent.

alle argumenten tegen zelfdoding zijn gevoelsmatig ofwel religieus getint. met religieus duid ik sterker op theologie (de menselijke visie op het goddelijke). de bijbel spreekt zowel positief als negatief over zelfdoding. simson pleegde zelfmoord en kreeg daar alle eer voor.

de niet religieuze hebben vaak ook een probleem met recht op zelfdoding. vaak ik dit ongenoegen niet op het recht zelfbeschikking gestoeld, maar op het persoonlijke gevoelsargument: de suicidale persoon kan niet overzien of het over een jaar beter gaat en de wens dan niet meer bestaat.

dit laatste is een cirkelredenatie die de zelfbeschikking niet respecteert. als een ieder immers in theorie op later tijdstip tot "bekering" kan komen is deze toekomstige mogelijke waarheid dominant aan aan het enige toetsbare: de realiteit nu.

leven is verplicht omdat anderen om jou heen bang zijn voor de dood, en hun eigen geluk verwarren met jou kunde dit ook te kunnen. dit is puur op gevoel gestoelt. cultuur waarin je leeft is in dit geval niks minder dan een democratie van wat de meeste mensen vinden.

vinden de meeste mensen iets dan is zelfs genocide onder bijv een communistisch regime normaal en de norm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoezo verplicht, het leven is een cadeau. Een wijze man vertelde mij ooit, als je alleen maar negatieve punten kunt opnoemen en daartegenover geen positieve punten kunt zien ...., dan ligt het aan jou.....

De Enige verplichting die bestaat, is eerlijk te zijn naar jezelf, neem die moeite, hoe moeilijk het ook is. En als je denkt, ' ik heb alles gedaan, alle moeite genomen,....denk nog harder na, neem nog veel meer moeite, meer en meer... doe je stinkende best!!! Dat verdien je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat is natuurlijk ook maar een mening. Ik kan me voorstellen dat als iemand heel erg getraumatiseerd is of bijv. niet spoort (= zijn software vol met bugs zit) dat daar geen therapie tegen helpt, en dat het leven voor zo iemand per definitie alleen maar lijden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen ziet het leven als een kado.
Je zegt dat het aan jezelf ligt als je niks positiefs kan zien, dat is denk ik ook juist de vraagstelling.
Je komt er achter dat er niks positiefs is, dan kan je keuzes gaan maken, je leven beeindigen is daar één van.
Maar waarom is dat nou juist zo'n taboe? dat is de vraag?
Je stinkende best doen, eerlijk zijn naar jezelf, zijn niet altijd de beste oplossingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onzin redenatie "Hoezo verplicht, het leven is een cadeau." ten eerste is het leven zeker geen cadeau, sla de van dale er is op na wat de eigenlijke definitie van cadeau is. ten tweede roep je een oneigenlijke tegenstelling op namelijk iets wat je krijgt is niet verplicht om mee te leven... ook dit is incorrect, we praten wel verder als je suikerziekte kado hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dat is dus persoonlijk... dat is het hele drionpillen eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wagenaar dat telt voor jou, maar iedereen is anders, je kan niet bepalen hoe erg een ander lijdt
Iemand hoeft niet iets te bereiken.
Iemand hoeft niet iets te worden.

Het is al mooi als je er in slaagt om niet al te ongelukkig het leven te aanvaarden zoals het komt.
Het is helemaal mooi als je kan leren om te genieten van (vaak kleine) dingen die op je weg komen.

Dat is niet voor iedereen makkelijk.
Maar voor de meeste mensen is dat gelukkig wel te leren.

Voor mensen die heel oud en/of ongeneeslijk ziek zijn, is er in Nederland een euthanasie-regeling.
Als je dus een verrot leven hebt gehad en dat leven is op, dan is er inderdaad een vorm van zelfbeschikking om dat leven te beeindigen.

Maar ook gelukkig is het, dat dat niet zomaar gaat.
Het schijnt dat in Nederland ongeveer 1500 mensen zelfmoord plegen. En heel veel meer proberen dat,
maar dat mislukt.
Dat is pas een grote ellende.

Als je een uitweg zoek zijn er een heleboel instanties om te helpen.
http://ik-wil-dood.nl/waarom-je-leven-een-tweede-kans-moet-geven/

Toegevoegd na 8 uur:
Zoals Sadbunny terecht opmerkt is god geen oplossing.
Lees hier meer serieuze informatie:
http://www.nvve.nl/nvve2/home.asp?pagnaam=homepage
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even gelezen maar ik vind dat ik-wil-dood.nl maar een naargeestige site... Suicidale neigingen gebruiken om mensen naar God te buigen, er staan een paar kleine verhaaltjes op die site maar je komt altijd binnen twee klikken uit op "ga naar ikzoekgod.nl" en daar staat verder weinig meer over zelfmoord maar is het gewoon prediken en missioneren tot je een ons weegt. Prima als mensen God willen zoeken, helemaal prima als daar websites voor zijn, maar dit is een website die menselijke wanhoop gebruikt (om niet te zeggen misbruikt) voor missiewerk... Okee, misschien off topic maar ik krijg echt koude rillingen als ik eraan denk hoe extra droevig ik van zo'n huichelachtige """hulp"""-site ik zou worden als ik suicidaal was. "Ja het is allemaal heel erg, maar denk er maar eens goed over na, je hebt God gewoon nog niet gevonden! Je suidicale neigingen gaan weg als je gaat bidden!" Nee, daar is nog nooit iemand door teleurgesteld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt SadBunny, zo moet het niet! Hier alsnog de site van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde.
http://www.nvve.nl/nvve2/home.asp?pagnaam=homepage
Waarom er een taboe op is lijkt me op zich simpel: verreweg de meeste mensen zijn doosbang voor de dood (en terecht, dat zal een belangrijke drijfveer in onze evolutie zijn geweest), en alleen al nadenken over mensen die het zelf zouden willen maakt ze extra bang. Dus willen ze liever niet dat die suicidalen hen er toch mee confronteren.

Plus je hebt nog een belangrijk religieus aspect: zelfmoord is een grote zonde, het mag gewoon niet van de religie, en de religie heeft ontzettend veel invloed op allerlei taboes en standaarden in onze cultuur. (In elke cultuur trouwens.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iedereen iets en moois heeft bereikt ... veel meer dan je denkt. En vrienden en familie zouden hem of haar enorm missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk moet je dat zelf bepalen ... maar in de put zitten ' ik kan niks, ik heb geen vrienden, ik ben waardeloos ... ?!' vind ik gewoon 'depri gevoelens' terwijl heel veel mensen hem of haar heel graag hebben ... vandaar.
Er speelt bij vrijwillige levensbeëindiging wegens psychische redenen ook mee dat niemand kan garanderen dat die redenen zullen blijven als iemand blijft leven.
Bij euthanasie wegens bijvoorbeeld ongeneeslijke kanker is er een duidelijk moment aan te geven, een grens: vanaf hier wordt iemand niet meer beter, de kans dat iemand alleen meer pijn zal krijgen is aannemelijk, dan _mag_ iemand stoppen met leven.
Bij bijvoorbeeld een depressie is niet te zeggen dat het per definitie niet beter zal worden. De pest is juist dat iemand die depressief is, volkomen overtuigd is dat het niks is, nooit wat geweest is en nooit wat zal worden. De kans dat diegene daar gelijk in heeft, is minimaal, maar intussen voelt diegene zich wel zo, en behandeling is niet altijd effectief.
Maar euthanasie in zo'n geval kan vergelijkbaar zijn met beenamputatie om een gebroken teen te behandelen: het werkt wel, maar het lijkt toch niet de meest zinvolle actie.
Het is bij een ernstige depressie altijd zoeken en proberen met een behandeling, en dat op zich kan je al moedeloos maken. Maar bedenk: er zijn heel veel mensen die volstrekt en total overtuigd waren dat ze niet meer wilden leven, die hulp zochten daarbij, die niet kregen, en toch opgekrabbeld zijn en nu zeggen: gelukkig kreeg ik die hulp niet.
Als deze vraag betrekking heeft op jezelf: zoek hulp, bijvoorbeeld bij 113: http://www.113online.nl/