Waarom krijg ik rode ogen als ik naar een scherm kijk?

Ik heb nu al een aantal maanden last van mijn ogen. Ik heb inmiddels een afspraak bij de oogarts ingepland omdat de klachten verergerd zijn de afgelopen weken. Ik moet helaas 3 maanden wachten tot een afspraak bij de oogarts alleen ik twijfel om naar een ander ziekenhuis te rijden voor spoedhulp.

Als ik naar een scherm kijk: telefoon, monitor, laptop, tv krijg ik al binnen 5 min enorm rode prikkende ogen alsof ik uien aan het snijden ben.

De klachten zijn zelfs zo heftig dat ik overweeg om een tussenjaar van mijn studie te doen omdat ik niet meer normaal door het leven kan. Als ik pas over 3 maanden gelopen wordt red ik het niet met mijn studie.

Ik las elke 15 min schermtijd 15 min pauze in en dan zakt het iets weg maar zo krijg ik vrijwel geen werk gedaan. Ik werkte ook vanuit huis maar dat is nu gestopt vanwege de klachten. Gamen en tv kijken gaat al helemaal niet meer. Vorige week ging ik naar de bios en ben ik na de pauze niet meer de zaal ingegaan omdat mijn ogen zoveel pijn deden dat ik ze niet meer open kreeg.

Waar kan dit vandaan komen en kan ik zelf al naar een oplossing zoeken zodat ik niet de hele zomer buiten hoef te zijn maar ook eens naar de bios kan. Ik kan wel alles nog goed zien naar mijn mening.

Ik heb wel suikerziekte maar mijn waardes zijn erg goed.

Bedankt

10 maanden geleden
in: Optiek
1.5K
Amadea
10 maanden geleden
Draag je contactlenzen?
Amadea
10 maanden geleden
Meer informatie lees ik trouwens op https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/709588/wimpers-groeien-binnenkant-ooglid-normaal/
tinus1969
10 maanden geleden
Wat zegt de huisarts er van? Kan het een allergie zijn? Ziekte van Sjogren? De oogarts hoeft niet de eerste of meest logische specialist te zijn.
steid
10 maanden geleden
Ik draag geen lenzen en de huisarts heeft me verwezen naar de oogarts. Ik ben het afgelopen 2 jaar al 7x geweest maar ze kunnen niks vinden. Nu de afgelopen maanden is het zo ernstig dat ik zelfs suïcide ben omdat het gewoon echt niet meer te doen is. Ik ga nu naar een oogarts in een andere stad maar de wachtrijen zijn enorm lang en er is geen voorrang voor mij helaas.
Pieterke
10 maanden geleden
Ik heb geen idee waar je woont maar de gemiddelde wachttijd in Zeeland voor oogheelkunde is nog geen 2 weken. Misschien een optie om daar proberen ergens een afspraak te maken?
https://www.oogvereniging.nl/nieuws/lang-wachten-op-eerste-afspraak-bij-de-oogarts/
HannekeJanssen
10 maanden geleden
Als je nu nog geen bril of lezen draagt zou je eens een afspraak kunnen maken bij een opticien. Het kan zijn dat je geholpen bent met een (computer)bril. Ik weet niet of je voor een eerste keer dan toch nog eerst langs de oogarts moet, maar dan heb je misschien een begin van een antwoord.
tinus1969
10 maanden geleden
Sorry, maar ga terug naar de huisarts. Er zijn twee veelvoorkomende oorzaken van rode ogen: allergieën en droge ogen. Vooral die eerste kun je met de huisarts bespreken. Mbt droge ogen, dit kan komen door diverse auto-immuunaandoeningen (zoals Sjögren) en is een reden om weer eens naar de internist te gaan die je al behandelt voor je diabetes.
Cryofiel
10 maanden geleden
Rode ogen kunnen worden veroorzaakt door allergie. Er zitten sinds kort enorm veel pollen in de lucht - misschien heb je daar een allergie voor.

Rode ogen krijg je ook als je ogen opdrogen doordat je niet knippert. Veel mensen hebben de automatische neiging nauwelijks nog te knipperen zodra ze naar een scherm kijken. Controleer eens of dat voor jou ook geldt.

De neiging om niet meer te knipperen tijdens schermwerk wordt versterkt wanneer je niet goed kunt scherpstellen. Doe eens een eenvoudige oogmeting bij een willekeurige opticien.

Antwoorden (1)

Het spijt me te horen dat je al enige tijd last hebt van rode en prikkende ogen wanneer je naar een scherm kijkt. Hoewel ik geen arts ben, kan ik je wat algemene informatie geven die mogelijk van toepassing is op je situatie. Het is belangrijk op te merken dat een bezoek aan een oogarts de beste manier is om een juiste diagnose te krijgen en passend advies te ontvangen. De symptomen die je beschrijft, zoals rode en prikkende ogen bij het kijken naar schermen, kunnen veroorzaakt worden door verschillende factoren

Oogbelasting, Droge ogen, Blauw licht.

Aangezien je al een afspraak hebt gemaakt met een oogarts, is het raadzaam om de symptomen en de ernst ervan met hen te bespreken. Zij kunnen een grondiger onderzoek uitvoeren en je de meest geschikte behandeling geven. In de tussentijd zijn hier enkele tips die mogelijk verlichting kunnen bieden.

Regelmatige pauzes, Knipper vaker, Gebruik kunstmatige traanvervangers, Pas de helderheid en het contrast aan, Overweeg een blauwlichtfilter.
9 maanden geleden