Maakt het uit als ik lenzen met een andere basiscurve en diameter gebruik?

Ik wil overstappen van dag- naar weeklenzen. Mijn BC is 8.5 en DIA is 14.2. Nu heb ik lenzen gevonden van DIA 14.0 en BC 8.4. Maakt dit verschil uit? Ik wil niet mijn ogen beschadigen!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
31.6K
Amadea
6 jaar geleden
Ik vermoed dat dit vooral hoofdpijn en onscherp zien zal veroorzaken. Ga naar een opticien om de júiste lenzen te laten aanmeten!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dat jouw (gemeten) basiscurve en diameter of is dat de BC en van de lenzen die je nu hebt? Het verschil is sowieso zeer klein, daar voel je niks van.
Hoeveel het verschil mag zijn, kan ik niet vinden. ps. onscherp kan niet, daar heeft het niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Het zijn de gegevens van mijn huidige lenzen. Ik kan me heel goed herinneren toen ik begon lenzen online te bestellen IPV de opticien het te laten regelen omdat dit goedkoper was, en toen had ik dus ook een andere basiscurve en diameter gekozen. Probleem is dat ik niet weet of ik wat hogere DIA en BC had gekozen of iets lagere. Het verschil met mijn originele BC en DIA zal misschien nog meer verschillen als ik die nieuwe lenzen bestel nu. Maar even voor de duidelijkheid. Het kan min ogen fysiek geen schade aanbrengen toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn ogen*
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een te kleine BC kan de lens wat te vast gaan zitten, of dat schadelijk zou kunnen zijn weet ik niet.
Maar hier gaan ze dan ook wel heel klein: 8,1 waar 8,8 gemeten is.
https://www.youtube.com/watch?v=NnU8Cy7UCv0 Heb je niet ergens een brief of kaartje met jouw gegevens?

Het beste antwoord

Gezien de BCR van 8.40 is het een Acuvue Oasis, Je hebt ook nog de keus voor 8.80 Maar die is soms wat aan de vlakke kant, je zult het verschil zeer waarschijnlijk niet merken. Hij moet niet te vast op het oog zitten want dat kan ten koste gaan van het comfort. 8.40 is volgens mij de meest gebruikte radius voor deze lens.

Toegevoegd na 2 minuten:
De diameter maakt geen verschil, ik neem aan dat J&J de optimale diameter uitvoerig heeft getest bij deze CL
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje! Ik za ze bestellen en als ze alsnog niet fijn zitten, jammer. €40 armer.