Is PowerBooster Energydrink slecht voor je gezondheid?

Is het slecht voor je gezondheid als je elke dag zo'n kruidvat energydrink neemt? Powerbooster heet het en je krijgt er een enorme stoot energie van. Het maakt je energieker maar is het nou wel zo goed voor je? En zo nee, vanaf welk moment is het ongezond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

ja is zeker slecht.
De marketingboodschap van de energiedrankjes is dat het effect hoofdzakelijk komt van de toegevoegde cafeïne. De hoeveelheid suiker die in de drankjes zit kan ook de prestaties (echter kortdurend) verhogen. Daardoor zijn deze dranken ook echte "caloriebommen". Enkele merken komen daarom met een suikervrije variant. Ook de andere stoffen, zoals taurine, leiden volgens de fabrikanten tot een prestatieverhoging. Deze bewering is echter omstreden. In de regel is de hoeveelheid cafeïne in één blikje (250 ml) 80 mg/blik. Een kopje koffie bevat tussen de 40 - 100 mg cafeïne (gemiddeld zo’n 50 mg bij een normaal kopje gefilterde koffie en 70 - 100 mg bij een mok van +- 300 ml). Een mok kan vergeleken worden met ongeveer een heel blikje energiedrank. Een kopje thee bevat ongeveer 20-40 mg en sommige soorten thee, zoals groene thee, bevatten een zeer lage hoeveelheid cafeïne, die te verwaarlozen is in vergelijking met een blikje energydrank.

Vaak worden aan ene rgiedrankjes stoffen toegevoegd die het effect van caffeïne versterken. Guarana bevat eveneens cafeïne en aan cafeïne verwante stoffen heeft hetzelfde stimulerende effect. Ook taurine zou de effecten van caffeïne op het zenuwstelsel kunnen versterken.

De meeste energiedranken bevatten 320 mg cafeïne per liter. Enkele huismerken van supermarkten bevatten iets minder, 300 mg per liter, slechts een klein verschil met de andere merken.

Kortom energiedrankjes kunnen bevorderend zijn voor het leveren van prestaties, maar ook destructief werken, vooral in grote hoeveelheden. Op grond van de hoeveelheid cafeïne kunnen deze drankjes beter niet in grote hoeveelheden door kinderen worden gedronken. Op sommige scholen zijn deze drankjes verboden omdat men vindt dat de kinderen er onrustig van worden.

Vanwege gezondheidsrisico’s is Red Bull is verboden in Noorwegen, Uruguay en Denemarken.[1] In een aantal andere Europese landen wordt een energiedrankje gezien als een soort medicijn. Daarom was in Frankrijk verkoop via de supermarkt verboden. Frankrijk heeft dit verbod opgeheven in 2008.

Bronnen:
nl.wikipedia.org/wiki/Energiedrank
gv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als jij het houdt bij iedere dag een blikje,
dan is dat niet slechter voor iemand,
dan de hele dag door koffie drinken.
Of de hele dag door snoepen.
Of te veel chips eten.

Natuurlijk krijg je met die energydrink wat ongezonde
troep in je lijf.
Maar daar kan een gezond lijf wel tegen.

Omdat veel jongeren veel te veel van die troep
drinken, omdat het veel te goedkoop is en veel
te makkelijk te krijgen,
daarom is het ongezond.

Alles met mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieronder kan je de richtlijnen gezonde voeding voor jezelf vinden. Let op dit zijn richtlijnen, als je meer beweegt mag je ook meer binnen krijgen. Het is nog niet wetenschappelijk bewezen dat suiker slecht voor je is. Wel zorgt een verhoogd cafeïnegehalte voor een hoge bloeddruk. Bij ongeveer 600 gram kan het negatieve effecten geven. In principe zou je het dus wel elke dag kunnen drinken. Goed voor je is het nooit, want het voegt niets toe aan je dagelijkse voeding die je binnen moet krijgen. Je moet ook opletten voor je tanden. Als je elke dag een blikje energie drank drinkt. Heb je over 10 jaar een kunstgebit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt per persoon.

De ene kan er aan dood gaan
En de andere kan er goed tegen