Hoe komt het dat ik een redelijk groot percentage spieren heb, maar toch totaal niet sterk ben?

Ik ging laatst op een weegschaal staan die je waterpercentage, vetpercentage en spierpercentage kan meten. Nou was mijn spierpercentage 66 procent, wat volgens het boekje wat erbij hoorde aan de hoge kant was. Ik was best wel verbaasd, want als er iemand niet sterk is en snel last heeft van zwakke spieren dan ben ik het wel! Ik had dus verwacht dat het percentage heel laag zou liggen. Hoe kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een weegschaal waarbij je met blote voeten op moet gaan staan die het vet/spier percentage meet is onbetrouwbaar. Deze meet enkel de "weerstand" van je ene been naar het andere been. Op basis van deze weerstand kan het vetpercentage berekend worden. De hoeveelheid vet/spieren in je bovenlichaam wordt niet meegenomen. Dergelijke weegschalen meten soms ook het gewicht van de botten, maar maken een bepaalde berekening op basis van het gevonden vetpercentage. Een indicatie van de botmassa is 20% van je vetvrije massa. Voor de spiermassa is de richtlijn 50% van de vetvrije massa. Je moet wel erg gespierd zijn en een laag vetpercentage hebben wanneer 66% van je lichaamsgewicht uit spieren bestaat. Bron: Fysiologie van de voeding, J.F. de Wijn, W.T.J.M. Hekkens Bovendien hangt het vaak ook nog af van of je voeten vochtig zijn en of je eelt hebt. Dus zo een meting is heel onnauwkeurig.

Veel spiermassa hebben wil nog niet zeggen dat je je spieren ook goed gebruikt. Net als geld in een oude sok, dat kan heel veel zijn, maar als je er niets meedoet gebeurt er verder niets mee, en word je niet echt rijker En zo nauwkeurig schijnen die weegschalen niet te zijn

Waarom zou je zo'n weegschaal vertrouwen? die meet je weerstand tussen je twee voeten, wat helemaal niets met je vet/spierpercentage van doen heeft. Die meet voornamelijk de weerstand langs je huid, en dus eerder hoe veel je zweet, dan hoeveel spieren je hebt.

Ik weet niet of deze aflezing ook wetenschappelijk getoetst kan worden. Als je op de fiets naar school gaat ontwikkel je al een aardige hoeveelheid spieren, dat geldt ook voor veel lopen, sporten etc. Je kwalificeer jezelf als zijnde zwak maar misschien ben je eerder wat onhandig met je spierbeheersing en heb je wel redelijk goed ontwikkelde spieren wie weet?

Ondanks dat het onbetrouwbaar is, kan je natuurlijk wel veen spiermassa hebben. Dat je jezelf niet sterk vind heeft te maken met de ontwikkeling van de spieren. Hoe meer jij je spieren gaat trainen, des te sterker deze worden waardoor je ook minder snel last krijgt van zwakke spieren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100