wat is het verband tussen tetanus en werken in de veehouderij?

inenten als je in de veehouderij werk schijnt volgens mijn huisarts niet te hoeven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Hoe meer je met vee omgaat hoe resistenter je wordt.
Door met vee om te gaan word je telkens een klein beetje besmet; je lichaam wordt resistent omdat dat je afweersysteem voor trtanus activeert.
Als je later door een wondje meer tetanus bacteriën binnen krijgt zal je afweersysteem goed met de indringers af kunnen rekenen.
Je hoeft dan niet meer bang te zijn dat je nekkramp krijgt.

Toegevoegd na 53 seconden:
trtanus = tetanus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tetanus kan als beroepsziekte voorkomen onder andere in de volgende BRANCHES EN SECTOREN:

•Land- en tuinbouw
•Bosbouw
•Veeteelt
•Diergeneeskunde
•Hippische wereld
•Bouwvak
•Gemeentewerkers
•Vleesindustrie
•Politie
•Leger

Maar:
Er zijn geen meldingen bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten gedaan. Ook uit de algemene bevolking komen zelden tot geen meldingen. Dit is waarschijnlijk eerder het gevolg van het algehele effectieve vaccinatiebeleid dan dat het risico zo sterk is afgenomen.

Dit betekent dus dat preventief vaccineren in Nederland niet of nauwelijks gedaan wordt.
Iedereen die op straat een ongeluk krijgt en een open wond of stevige schaafwond oploopt en naar het ziekenhuis moet, zal een tetanus injectie krijgen.

Dit geldt dus ook voor werkers in de veehouderij.
Het risico hangt af van opgelopen verwondingen. Er zijn geen beroepen in de westerse wereld waar een aanmerkelijk risico bestaat.