Hoe kom je uit een paniekaanval?

Een kennis van mij heeft paniekaanvallen, zijn reactie is verweer en ruzie maken. Een goede vriendin had het ook en ze zei dat het een toestand is waarin je zomaar ineens in glipt, ze was altijd aardig maar op dat moment heel erg bang. ze zei; het lijkt of je lichaam iets met jou doet in plaats van andersom. Hoe zou je het beste uit een paniekaanval kunnen komen? is hypnose een optie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Een paniek aanval komt ergens uit voort. Om uiteindelijk de paniek aanvallen te stoppen is het nodig om deze oorzaak te ontdekken en op te lossen.

Als de paniekaanvallen vaker voor komen is therapeutische en of farmacologische hulp (psychiatrisch) nodig.

Je kunt iemand uit een paniek aanval helpen door hem zijn gang te laten gaan. Soms helpen geruststellende woorden, soms leidt de paniek tot vluchtgedrag. Probeer die persoon dan niet tegen te houden. Alsdan kan vechtgedrag ontstaan. Angst uit zich uiteindelijk in: Vechtgedrag, Vluchtgedrag of Verstarring. Vastpakken en voeding geven aan zijn gedrag is contraproductief.

Soms ontstaat er een aanval van hyperventilatie als gevolg van de paniek. Ook dit is normaal en gaat vanzelf over. Zelfs als diegene die hyperventileert flauw valt. Na bijkomen is niet alleen de paniek aanval verdwenen, ook de hyperventilatie is weg. Iemand die hyperventileert kan, door anders te leren ademenen op dat moment, ook zijn paniek aanval kwijtraken, tegelijkertijd met het oplossen van de hyperventilatie.

Het is geen stoornis die lichtvaardig genomen dient te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een optie is hulp zoeken ,en met hulpverlening op zoek gaan naar de vraag waar de paniekaanvallen vandaan komen.
Het kan soms best lang duren voor hier een antwoord op is gevonden.Ter overbrugging worden soms medicijnen voor geschreven,ontspanningsoefeningen ,of andere wegen gezocht om de persoon uit de panieksituatie te krijgen.
Hypnose kan een optie zijn wanneer alle andere wegen om te achterhalen wat de oorzaak van de paniekaanvallen zijn niet hebben gewerkt.Maar in wezen blijken wij heel goed zelf in staat om antwoorden te vinden op onze problemen en waarom die zijn ontstaan.Vaak blijkt dat wanneer iemand begrijpt waarom iets gebeurd in zijn leven de klachten al verminderen of zelfs verdwijnen.
Er zijn hulpverleners die je vriend en vriendin hiermee zouden kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paniekaanvallen zijn een extreme angstreactie op een normale gebeurtenis. De angst is niet reeel, staat niet in verhouding.
Hier moet je je bewust van worden, dit vraagt veel oefening.
Wat is de situatie waarin de angst kwam, waar was je bang voor. Vraag je af: als dat gebeurd, dan gebeurt er.... En als dat gebeurt, dan....
Zo ontleedt je de angst,
Bv bang om een paniekaanval te krijgen in de trein.
Als dat gebeurt, dan... ,(weet ik niet meer waar ik ben)
Als ik niet meer weet waar ik ven, dan (stap ik bij het verkeerde station uit)
Als ik bij het verkeerde station uitstap, dan (moet ik terug reizen).

Als je zo ontleedt merk je dat het zo'n ramp niet is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een - . een paniekaanval is zeer reeel. Het is een instinctieve reactie op een zintuiglijke waarneming die in onze hersenen een bepaalde (vaak cognitieve) reactie op roept. Voor ons buitenstaanders snappen we die reactie vaak niet. Dat wil niet zeggen dat hij niet echt kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hans begrijpt het niet. Ik zeg niet dat de paniek niet reeel is. De reactie staat buiten alle verhouding. Iemand die een paniekaanval krijgt op een plein, agorafobie bijvoorbeeld, die heeft zeker lichamelijke klachten. Maar de reactie is niet reeel. Op het plein is er geen echt gevaar. Hier zijn geen bommen, geen enge beesten, procentueel gezien is de kans te verwaarlozen dat er iets ernstjg gebeurt. Daarom moet je de angst ontleden on er achter te komen waar je zo bang voor bent.
Paniekklachten zijn erg vervelend, dat weet ik. Maar ern te extreme reactie op een normale gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker, als je regelmatig paniekaanvallen hebt is professionele hulp nodig. Kans is groot dat je dan cognitieve gedragstherapie krijgt en gedachtenschema's moet invullen. Zoals die welk ik beschrijf.
http://www.angstoverwinnen.com/over_mij_about_us.php Door naar deze website te gaan. Ik heb 3 jaar een paniekstoornis gehad. Ik durfde niets meer. In combinatie met het zoeken naar de kern van het probleem heb ik therapieen van Geert gevolgd. hij kampte zelf 14 jaar lang met paniekaanvallen. Ik kan nog uren praten hierover want ik heb natuurlijk aan heel veel andere dingen ook steun gehad. Maar dit is iets wat mij hele grote stappen heeft doen laten maken. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de dingen om je heen gaan benoemen. Hardop of in je hoofd. Boom auto stoep fiets etc... Dat is om op t moment zelf uit de aanval te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe je er uit komt is er (gewoon) in gaan. Ervaren.
Daarom is het er, wat is wil ervaren worden.
Alleen door het te ervaren, en (telkens) weer ervaren dat er in de werkelijkheid niks ernstigs gebeurt kan zorgen dat het niet meer opkomt, je doorleeft het dan ahw.