Wat maakt dat ongeveer dezelfde ervaringen als kind verschillende gevolgen kunnen hebben op vlak van bv. karakter, attitude etc.?

Het valt me op dat mensen die iets hebben meegemaakt als kind (of later) hierdoor vaak getekend zijn voor het leven. Maar dat "getekend" zijn is, zelfs bij min of meer dezelfde ervaring (bv. mishandeling, verwaarlozing...) toch niet altijd hetzelfde.
Sommige mensen worden doetjes, slachtoffers die zich door het leven slepen. Anderen ontwikkelen een (soms overdreven) vechtlust. Weer anderen krijgen hierdoor de kracht "naar binnen" te gaan en worden zo vaak goede genezers of raadgevers van mensen met dezelfde ervaringen... Enz.
Of bv. Roald Dahl, die zijn verschrikkelijke jeugd verwerkte in zijn boeken en mede hierdoor fantastische verhalen schreef.
Wat maakt dat dit verschilt? Ik verklaarde het vaak obv de leeftijd waarop dingen gebeurd zijn, maar merk meer en meer dat dit ook niet altijd klopt.

Toegevoegd na 11 uur:
mijn interesseren vooral ook de factoren buiten erfelijkheid.

liveisgreat
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: de 3 antwoorden geven ook andere factoren aan, toch? Of zoek je iets anders?
liveisgreat
11 jaar geleden
ja, inderdaad, dat bedoelde ik ook niet. maar ik wilde vermijden dat ik nog verdere antwoorden zou krijgen met "dat komt door de geërfde aanleg". Deze zal zeker een rol spelen, maar ik vraag me af of er ook andere condities zijn die hier kunnen meespelen.

Het beste antwoord

De mens is de resultante van zijn zintuiglijke waarneming en zijn cognities. Vanaf het moment dat zintuiglijke waarneming mogelijk is worden deze gecatalogiseerd in onze hersenen 'opgeborgen'. Zo is ieder mens uniek en zal daarom op een andere manier kunnen reageren op vormgelijke waarnemingen.

Toch is het mogelijk om ander gedrag te leren vanaf het moment dat wij registreren dat het vertoonde gedrag nutteloos of negatief is. Maar niet eerder dan nadat wij het ZELF registreren. Vanaf dat moment gaat onze wil een belangrijke rol spelen. Dit laatste is een zeer complexe materie die door Roberto Assagioli bijzonder goed beschreven is in zijn boek: 'Over De Wil'. In feite baseren veel Goeroes in fabeltjesland hun motivatietechnieken op deze theorie.

Het verschil tussen de ene mens en de andere is dus gebaseerd op fenomenologie en fantasme. Verandering is gebaseerd op voorinzicht en het verkrijgen van inzicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL en waar staat die dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uh.... niks mis met jouw zintuigelijke waarneming ;-)))
Maar hij staat er nu wel.... zucht.... dat gebeurt me nou zó vaak hè.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eh...... pilletje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahahahaha, helaas: niks meer aan te doen LOL

Andere antwoorden (2)

Het houdt een beetje het midden tussen nature en nurture. Iedereen heeft van zichzelf een ander karakter (nature) en stel dat twee mensen mishandeld worden (nurture), kunnen ze er toch heel anders mee omgaan.

Natuurlijk heeft het ook wel te maken met leeftijd waarop het gebeurt, zo zal een baby niet veel meer weten, maar iemand die op zijn 15e mishandeld wordt kan er heel erg door beïnvloed worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt, omdat geen situatie, geen leven en geen mens gelijk is aan een ander. Zo simpel is het gewoon.
Je kunt niet vergelijken. Het enige dat "min of meer" hetzelfde is, dat is/zijn de gebeurtenis(sen). En zelfs dat is maar de vraag.