Als kaarsen haal is dat zwaar. Thuis brand ik die kaarsen en blijft er niets van over. Waar blijft die materie, is dat niet slecht voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is parafine.
Je ademt het in, en nee, dat is niet gezond.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je af en toe eens een kaars brandt, hoeft dat geen ramp voor je gezondheid te zijn, maar er zijn mensen bij wie elke avond de kamer vol brandende kaarsen staat.
Behalve dat die parafinelucht niet gezond is om in te ademen, krijg je ook nog eens te weinig zuurstof binnen, want de kaarsvlammen onttrekken zuurstof aan de omgeving.

Toegevoegd na 11 minuten:
In parafine zit ook benzeen verwerkt en dat staat bekent als een kankerverwekkende stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, dat is niet gezond, net als friet met mayonaise, leverkaas, chips, zoetstof, leven onder een hoogspanningskabel, een agressieve buurman, asbest, groenten die naast een snelweg groeien, kinderen die spelen op een ouderwets speeltuig en wat al niet meer.
ik hou er mee op. ik maak me nergens meer druk om. als ik elke keer mijn maatregelen moet nemen, als ik weer een "bijzonder gevaarlijke" stof leer kennen of een risicovolle situatie, dan krijg ik zo veel stress, dat het weer hartproblemen veroorzaakt.
overigens, je hoort dat wel eens op het (RTL)journaal. hebben ze weer iets ontdekt, dat de kans op overlijden met 30% doet toenemen. 30 % maar liefst. ze zeggen er dan wel niet bij, dat de oorspronkelijke kans om te overlijden 0,0001 was en dat een toename van 30% betekent, dat de kans dan 0,00013 is geworden. Tja, dat scheelt aanmerkelijk.
Laten we ons nou toch niet gek maken. natuurlijk zijn er risico's, maar daar moet je mee omgaan, niet krampachtig op reageren en vooral geen paniek zaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet zeker dat het niet goed voor je is. Die materie komt immers in de lucht terecht die je inademt. Maar ik denk dat de gevolgen zo ontzettend klein zijn dat het 'ongezonde' vrijwel verwaarloosbaar is. Mensen die roken hebben een veel groter risico, en ook daar is het gevolg van roken nog relatief klein, dus ik denk dat je gerust een kaarsje kunt laten branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je écht dat de gevolgen voor rokers relatief klein zijn? Niet elke roker krijgt kanker, maar heeft wel schade in de bloedvaten, met alle gevolgen vandien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou als je kijkt naar het aantal rokers die er zijn in alleen Nederland en het aantal dat ook daadwerkelijk hieraan sterft, denk ik dat het gevolg van roken relatief gezien klein is. Ik zeg niet dat er geen schade is en ook niet dat er geen gevolgen zijn.
Een deel adem je inderdaad in. Maar het is ook weer niet zo dat die hele kaars in de lucht verdwijnt. Hier is behoud van massa en energie van toepassing: een deel van de kaars wordt omgezet in energie in de vorm van licht en warmte.