Ja, naast blootstelling aan allerlei andere dingen dan rook wordt er bij longemfyseem ook gedacht aan een genetisch defect met betrekking to alfa 1-antitrypsine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja - namelijk bijvoorbeeld als je meegerookt hebt. En ik kan me voorstellen dat er ook beroepen zijn die slecht voor je longen zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
(Alle beroepen waar je veel stof inademt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is algemeen bekend dat roken schadelijk is voor het ademhalingsstelsel, de bloedvaten, het hart en nog een hele reeks andere organen. Rokers hebben 70% meer kans om te sterven aan een hart- of longaandoening dan niet-rokers. Roken verzwakt het natuurlijke vermogen van de longen om zichzelf te zuiveren van vervuilende stoffen. Roken wordt in verband gebracht met een toename van hoestbuien, ademhalingsmoeilijkheden, ontstekingen van de luchtwegen, longontsteking, beroerte, aderverkalking, maagzweren en allerlei kankers (mond, keel, slokdarm, longen, nieren, blaas, pancreas, & ). Passief roken wordt genoemd als oorzaak van een verhoogd risico op ademhalings- en middenoorontstekingen bij kinderen.

http://www.copd-longemfyseem.nl/Ademhaling.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn buurman, een niet roker en medisch specialist had longenfyzeem en is daar op vrij jonge leeftijd versneld aan overleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn partner heeft het gekregen door het werken in stoffige ruimtes , sloopwerkzaamheden, en van het meeroken met collega's..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan makkelijk.
Bij het passief roken kan je het makkelijk krijgen.