Beste alternatief voor de pil? Ervaringen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd of er een goed hormoon- en condoomloos alternatief is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wil je een alternatief voor iedere pil? je hebt ook een prikpil. En er zijn nog wat andere varianten...

Antwoorden (10)

Condoom denk ik, de pil word ook veel genpnen omdat je zo je cyclus kan bepalen en als het lastig is dus doorslikken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NUVA-ring. mja niet mijn ervaaring maar die van mijn vriendin. werkt bij haar beter.
de pil werkte niet, verschillende soorten geprobeerd met verschillende dosis.

Het voordeel is je hoefd er meer 2 x aan te denken, wanner die er in moet en wanner er uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik met mijn vriendin bezig ben heb ik er geen last van. en je kan je gratis op Nuvatime registreeren, dan krijg je een gratis SMS waneer het tijd is. 6 uur van te voren en een uur van te voren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En naast een smsje kan je ook mailtjes krijgen, of beide. Erg handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voelt het bij het vrijen. Is het hinderlijk, of sta je er na een paar keer niet meer bij stil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, had je opmerking niet goed gelezen... niet dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vrouwen voelen het tijdens het vrijen, sommige partners van die vrouwen ook. Andere vrouwen en hun partners merken er helemaal niks van.
Je mag 'm gewoon even eruit halen tijdens het vrijen, als je 'm maar binnen 3 uur weer terugdoet.
Ik vergat vaak de pil, dus 2 jaar geleden ben ik overgegaan op een spiraaltje.. Op aanraden van de dokter. Het deed de eerste weken best veel pijn in mijn buik, alsof je ongesteld bent. Maar nu ben ik er helemaal blij mee, hoef nergens aan te denken! Hij mag 3 jaar blijven zitten. Kostte ongeveer 120 euro plus een doktersafspraak (maar dat wordt vergoed voor je verzekering), spiraaltje soms ook maar daar moet je je polis even voor nakijken..

Er bestaat ook nog een prikpil, een staafje wordt dan in je arm aangebracht. Mijn huisarts raadde dat me af, maar ik heb 2 vriendinnen die dat hebben en zijn er gelukkig mee. In ieder geval zijn ze nog niet ongewenst zwanger geworden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prikpil, een spiraaltje of tijdelijke sterilisatie zijn alternatieven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdelijke sterilisatie? Die ken ik nog niet, hoe werkt dat? Ik dacht dat sterilisatie altijd in principe permanent was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn excuus, moest tijdelijke sterilisatie bij de man zijn.
Je kan ook altijd een pessarium met zaaddodende pasta gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vraag ik me nog steeds hetzelfde af. Sterilisatie is in sommige gevallen wel omkeerbaar (maar bepaald niet met 100% kans op succes) maar in principe toch bedoeld als permanente oplossing? Min overigens niet van mij.
Ik zou zeggen de nuvaring.

Deze gebruikt de zelfde hormoon samenstelling als de pil, alleen in lagere dosis. Dit is mogelijk doordat de ring continu deze hormonen aan je lichaam afgeeft.
(en de pil maar één keer per dag)
Daarnaast kan je zelf bepalen wanneer je er mee wilt stoppen. En kan je via de site een reminder instellen wanneer je deze moet inbrengen en weer moet verwijderen. (super handig voor de vergeetachtigen onder ons!)

Verder werkt het eigenlijk precies hetzelfde als de pil. Als je wilt kan je je periode overslaan of verschuiven.
En je moet er mee beginnen op de eerste dag van je ongesteldheid.
Ook in de ringvrije periode van één week ben je beschermt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaat nu ook zoiets als de pleisterpil. Elke week plak je een nieuwe pleister op je bovenarm. En in de stopweek geen.

Voor mij werkt het goed, van de prikpil kwam ik veel aan en kreeg ik meer last van mijn acne. Dat heb ik bij de pleisterpil niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft het Mirena-spiraal:

- betrouwbaarder dan de pil;
- veel lagere dosis hormonen dan de pil, werkt niet door de ovulatie te blokkeren;
- vijf jaar lang geen omkijken naar;
- vermindert opbouw van het baarmoederslijmvlies, dus veel lichtere of (ik had dat geluk) helemaal wegblijvende menstruatie;
- na verwijderen onmiddellijk weer vruchtbaar.

Misschien dat ik trouwens tussen kinderen in voor zo'n Persona-computertje ga, maar dat is alleen een optie als zwangerschap geen ramp zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mirena spiraal ! Heb em nu 3 wkn, veel bloedverlies nog steeds maar dat schijnt tijdelijk te zijn ivm verschil gebruik van pil naar spiraal.. Zetten deed bij mij erg veel pijn , je kan het vergelijken met wee"en zeggen ze.. Maar ik merk verschil met de pil, nu al !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een mirena spiraaltje.. Het deed gruwelijk zeer om hem te laten zetten, maar ik zou het zo weer doen.. Heb hem nu 2 jaar, en ben sindsdien niet meer ongesteld geweest :-)
Nog 3 jaar dan moet ie eruit, en ik ga gelijk weer een nieuwe laten zetten (als ik dan nog geen kinderen wil ;-) )
Omdat ik zelf ook al een tijdje benieuwd ben naar een hormoonloos antwoord op deze vraag, heb ik eens flink gegoogled.
Na over verschillende anticonceptiemiddelen te hebben gelezen - ook en vooral de ervaringen van gebruikers - kwam ik uit op de Gynefix.
De Gynefix is in principe een spiraaltje dat gebruik maakt van koper; de koperionen zorgen er na plaatsing voor dat spermacellen niet meer naar behoren kunnen functioneren.
Maar wat de Gynefix zo anders dan andere koper-spiraaltjes maakt is dat het geen grote, plastic T-vorm is, maar een nylondraadje met een paar (4 of 6) koperen ringetjes erom. Dit maakt het veel flexibeler en compacter; waar vrij veel vrouwen een "normale" T-spiraal na plaatsing kunnen voelen zitten, is dit bij de Gynefix veel minder vaak het geval.
Ook wordt de Gynefix in de baarmoederwand verankerd d.m.v. een heel klein haakje, dit doet natuurlijk wel even pijn, maar de kans op afstoting is hierdoor minimaal, waar andere spiralen nog wel eens hun positie verliezen waarna het nodig is een nieuwe te laten plaatsen.
Jammer is alleen dat het vrij onbekend is in Nederland, in tegenstelling tot België, en dat er dus vrij weinig artsen zijn die het op de juiste manier weten te plaatsen.

Hier heb je een aantal links over dit product:

Op het Viva-forum vertellen een aantal vrouwen over hun ervaringen en laten deze op de voet volgen gedurende maanden of zelfs jaren:
http://forum.viva.nl/forum/Gezondheid/Het_Gynefix_spiraaltje_ervaringen_gezocht/list_messages/15157/0

Hier wat minder objectieve, maar nog steeds nuttige informatie, vermoedelijk van de fabrikant:
http://www.wildemeersch.com/ned/home

Zelf ben ik erg enthousiast geworden over dit product.
Het belangrijkste als je voor deze methode kiest is dus, zoals ik al noemde, een ervaren arts vinden om het te laten plaatsen, iets dat in Nederland niet echt makkelijk lijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht de femcap, geen hormonen, geen vreemde dingen in je lichaam,. Is te bestellen op internet en bij de apotheek. Het is de nieuwe versie van het pessarium. Zelf lijkt het me ook het beste alternatief voor de pil. Heb het alleen nog niet geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest destijds stoppen met de pil omdat mijn lever op hormonen reageerde. Ik koos op aanraden van mijn arts voor het gewone koperspiraaltje omdat een hormoonspiraaltje weer hormonen bevatte.
Ik kan me goed ontspannen, dus heb zelf nooit pijnlijke ervaringen gehad met het inbrengen. Na 5 jaar werd het verwijdert en vervangen en toen voelde ik het wel even. Toen het eruit was, vlakte de pijn ook meteen af.
De laatste keer dat het 5 jaar gezeten had, was ik net aan de overgang begonnen, onregelmatige menstruatie en ik was tenslotte al 51 dus dan wordt het wel tijd hè?
Ik kwam bij de huisarts, met mijn nieuwe spiraaltje en toen ik vertelde dat ik met de overgang bezig was, zei deze dat ik het rustig kon laten zitten, omdat het gewoon werkzaam bleef en het niet nodig was om te vervangen.
Ze zei; " Al zit het nog 5 jaar, niets aan de hand".
Op mijn vraag waarom het dan elke 5 jaar vernieuwd moest worden, zei ze dat de makers wel wilden verdienen aan hun product. In mijn geval zou ik het zowiezo niet meer te lang nodig hebben, bij jonge vrouwen ligt het natuurlijk anders. Ik liet het dus alleen even controleren en het zat goed en heeft er toch nog 5 jaar ingezeten. Toen was ik al ruim 1 jaar van mijn menstruatie af en heb het laten verwijderen. Ik vond het ideaal, heb er nooit wat van gemerkt en nooit problemen of last mee gehad.