Zijn borstimplantaten veilig?

Veroorzaken ze dingen als kanker ect, is dat bewezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen! Borstimplantaten zitten dicht bij je klieren en ook als ze niet lekken kan je eigen lichaam de implantaten als indringer zien en deze aanvallen met witte bloedlichaampjes. Hierdoor kun je last krijgen van chronische infecties zonder dat de indringer ( implantaten ) wordt weggewerkt. Als het niet noodzakelijk, nooit doen! Je gezondheid nu en in de toekomst is het belangrijkste. Je wint er niks mee maar je loopt wel degelijk een risico.

Het beste antwoord

Dat is niet bewezen. In de groep vrouwen die de 'foute' PIP-implantaten hebben of hadden, zijn wel gevallen van kanker gemeld. Maar het is niet aangetoond dat dit komt door die implantaten.

Er is sowieso weinig onderzoek naar gedaan. Er zijn 'believers' en de 'non-believers', waarbij de eerste groep beweert dat allerlei klachten kunnen onstaan na het implanteren van siliconenborsten, van algehele vermoeidheid en gewrichtsklachten tot auto-immuunaandoeningen en zelfs kanker, en de tweede groep zegt dat er geen relatie is tussen dergelijke klachten en borstimplantaten. Inmiddels blijkt steeds vaker dat lékkende implantaten voor problemen kunnen zorgen, maar het nog altijd niet duidelijk welke risico's dit met zich meebrengt, en hoe groot die risico's zijn.

Zembla ging pas over het gebrek aan controle op o.a. borstimplantaten. Er kwam een plastisch chirurg aan het woord die vrouwen ziet met klachten na het plaatsen van protheses. Zij zegt dat vrouwen soms erg ziek kunnen zijn door hun borsten, en dat ze opknappen na het verwijderen van de implantaten. Ze legt ook uit dat er geen enkele registratie is van patiënten die problemen krijgen door hun implantaten, omdat de meeste plastisch chirurgen zeggen dat borstimplantaten geen klachten kunnen veroorzaken. Zij is dus óf een klokkenluider, óf een arts die nu eenmaal alle uitzonderingen ziet omdat zij zich heeft opgeworpen als specialist op dit gebied. Dat klachten verdwijnen na het verwijderen van de implantaten, bewijst immers niet dat ze hier ook door ontstaan zijn.

Het vermoeden van deze artsen is dat er klachten kunnen onstaan als gevolg van lekkende of zwetende siliconenborsten, als een vrouw daar gevoelig voor is. De meerderheid van de vrouwen krijgt er nooit problemen mee, en er zou een minderheid zijn waarbij ernstige klachten kunnen ontstaan.

Er zijn natuurlijk heel veel vrouwen met borstimplantaten in Nederland, en de meesten zijn daar, ook na jaren, erg blij mee. Er zijn echter ook verhalen bekend van vrouwen die allerlei klachten kregen na het plaatsen van de implantaten, en omdat ze nu eenmaal nog maar een paar decennia gebruikt worden, zijn lange-termijn effecten niet bekend. Bovendien worden meldingen over klachten die mogelijk komen door borstimplantaten, in elk geval in Nederland dus niet geregistreerd. Sommige plastisch chirurgen in Europa gebruiken overigens alleen implantaten die goedgekeurd zijn door de Amerikaanse FDA, omdat dit strenger is dan het Europese CE-keurmerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel ziekenhuizen benaderen op dit moment de vrouwen die een PIP-implantaat hebben, om die te laten vervangen (op kosten van het ziekenhuis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meen begrepen te hebben dat met name dat laatste nogal eens problemen oplevert. Of is dat sinds de laatste media-aandacht intussen wat beter op gang gekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand die benaderd werd door de nieuwe bewoner van haar oude huis: het ziekenhuis had het telefoonnummer van de huidige bewoner achterhaald en gevraagd of zij wist waar de oude bewoonster naar verhuisd was.
Het zal ongetwijfeld per ziekenhuis verschillen, en niet iedereen is even vindbaar.
Zo zal ook het beleid rond de kosten van de vervanging of verwijdering verschillen misschien, afhankelijk van de verzekering van het ziekenhuis?

Andere antwoorden (1)

In feite is alles wat je binnen kunt krijgen nooit 100% veilig zelfs een kunstheup niet. Het probleem met die implantaten is vaak dat je niet weet wat het gaat doen na een aantal jaren. Zolang het geen must is gewoon niet doen. Mannen zijn daar veel minder mee bezig dan vrouwen denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens...
Wordt vaak genomen voor psychische redenen. Uit onzekerheid ontevreden. Maar dat is nergens voor nodig... Leer bij te zijn met jezelf... En dan kijken of het iets toevoegd....