Heeft gevoelens kwijtraken iets mee te maken met depressie?

Hallo, ik ben 16 jaar ik wil over de depressie vragen stellen, volgens mij sinds vorig jaar (als ik het goed heb) ben ik zwaar depressief, als u vraagt hoe weet jij dat je zwaar depressief bent: - ik heb het heel moeilijk om te leven, ik voel me heel vermoeid, en ik wil slapen, en nooit meer op deze wereld opstaan
- ik heb mijn gevoelens kwijt, ik kan niet houden etc, als ik bijvoorbeeld op tv of internet zie een kleine babytje is vermoord en in het prullenbak is gegooid krijg ik wel pijn maar omdat ik niks kan doen voor de onschuldige mensen voel ik me zelf hatelijk en vies
- ik loop stage bij een bakkerij maar als iemand mij vraagt ik wil zoveel broden etc dan moet ik denken denken hoeveel dat kost of hoeveel ik moet teruggeven, ik heb alsof dat ik moeite heb concentreren etc.

En wat ik aan jullie wil vragen is of zijn:
- als ik bijvoorbeeld naar de zon kijk, het is mooi en licht maar ik kan dat niet begrijpen, ook bij de mensen ik wil de mensen wel helpen, maar ik kan dat mooie uiterlijk van de mensen niet zien, waar heeft dit eigenlijk mee te maken, dat ik zo denk heeft zekers niet mee te maken dat de mensen onbelangrijk of niet mooi zijn toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je schreef: "dat ik zo denk heeft zekers niet mee te maken dat de mensen onbelangrijk of niet mooi zijn toch? "

En dat zie je goed. Mensen zijn niet lelijk. De wereld is ook niet zo lelijk zoals jij het ziet, en het leven is ook niet zo kl*te.

Waarschijnlijk heeft dit inderdaad met je depressie te maken. Depressie kan je gevoelens afvlakken. Ik heb het hier vaker uitgelegd, maar een depressie houdt niet altijd vooral in dat mensen heel somber en verdrietig zijn, maar je kunt ook een zgn. vitale depressie hebben. Vitale kenmerken zijn symptomen als nergens zin meer in hebben, geen interesse meer hebben in dingen waar je anders wel interesse in hebt, niet meer kunnen genieten, en aan algehele afvlakking van je gevoelens. Het feit dat je het idee hebt je gevoelens "kwijt te zijn", kan dus heel goed te maken hebben met je depressieve klachten.

Als je nog geen hulp hebt vanwege je depressie, dan raad ik je aan die te zoeken. Je huisarts kan adviezen geven, kan je doorverwijzen, of eventueel medicatie voorschrijven. Vaak zijn de klachten goed te behandelen. Dus als jij nog geen hulp hebt, of niet het idee hebt dat je de juiste hulp krijgt, ga dan terug naar je huisarts of andere behandelaar, en vraag om hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ga eens langs je huisarts, of jij een depressie hebt kan zo niet beoordeeld worden.
Wat ik zo lees zou het kunnen, maar beter is dit aan een arts voorleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het gevoel, maar je kunt er zeker wat aan doen!

Zelf heb ik veel gehad aan een internetcursus.
Deze werd wel bij mijn zorgverzekering vergoed zonder verwijzing.
Maar dit moet je maar even checken.

Iedergeval is het verstandig om
Met je ha een afspraak te maken!
Samen met hulp kom je er ook.
Zelf heb ik medicatie gehad, fysiocursus(psygo fysio)
En de internet cursus..

Suc 6 met stappen te ondernemen.