Hoe kom je af van positieve overdracht?

Hey ik heb heel erg last van positieve overdrachtgevoelens. Weet iemand hoe je hier vanaf kan komen? Sowieso geeft het me opluchting dat ik nu eindelijk weet waar ik last ven heb/waar het vandaan komt. Maar nu moet ik ook weten hoe ik het aanpak. En is het misschien verstandig als ik dit aan mijn psycholoog vertel (wat ik wel heel eng vind, want ik schaam me er heel erg voor. Maar de overdrachtgevoelens heb ik niet voor haar.. maar zij zou me er misschien mee kunnen helpen?). Zou zij het fenomeen overdracht gevoelens wel begrijpen/kennen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Overdracht ontstaat wanneer onverwerkte gevoelens, wensen, behoeften en onverwerkte frustraties, die thuishoren in een eerdere (opvoedings-) relatie, geprojecteerd worden naar een ander persoon.
Je kunt er vanaf komen door je niet te focussen op jouw ‘ideale persoon’, maar stil te staan bij deze frustraties. En te beseffen dat ook de ideale persoon niet kan bieden wat je vroeger zo nodig hebt gehad. Dat is een pijnlijk proces…

Natuurlijk moet je dit met je psycholoog bespreken, daar heb je haar juist voor.
Elke psycholoog kent het begrip overdracht, dus ze zal je zeker begrijpen.
Sterkte en succes!
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank u wel voor uw reactie! Het is zo lastig om mij niet te focussen op deze persoon. Ik mis deze persoon zooo erg en verlang er echt naar. En dat blokkeert me om op dit moment door te gaan met de activiteiten die ik hoor te doen. Hoe bedoelt u dan precies stil staan bij deze frustraties? Want ik kan er aan denken bijvoorbeeld maar daar wordt het niet minder van. En ik snap dat u zegt van dat ook de ideale persoon mij niet kan bieden wat ik vroeger nodig had. Maar hoe bedoelt u dat precies als ik dat ook vragen mag? Want misschien kunnen sommige mensen dat wel, haha en misschien toevallig de voor mij ideale persoon :) hoe zit dat dan precies?
SimonV
4 jaar geleden
In principe zou je dit juist met je psycholoog moeten bespreken. Wij zijn geen helderzienden…
Poging: probeer te analyseren WAT je zo aantrekt in die persoon, wat je zou willen. Grote kans dat dit juist is wat je vroeger niet gekregen hebt.
“Ik mis deze persoon zooo erg en verlang er echt naar”: je zegt dat je ontdekt hebt dat je positieve overdrachtsgevoelens hebt. Je hebt dit niet met je psycholoog besproken. Het kan ook zijn dat je gewoon verliefd op iemand bent, dan mis deze persoon ook erg en verlang je er naar...
Je hebt het geluk een psycholoog te hebben, bespreek het met haar!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Overdrachtsgevoelens zitten ingewikkeld in elkaar, dat is helaas amper uit te leggen door een leek.
Jouw psycholoog snapt gevoelens van schaamte, schuld en dergelijke heel goed. Maar het bespreken ervan lijkt me lastig, de klik en vertrouwen tussen jullie is hierbij heel belangrijk.
Probeer te vertrouwen op haar of zijn deskundigheid, dan kom je verder! Heel veel sterkte en moed gewenst.