"snoep verstandig, eet een appel" Zijn de vitaminenpillen een beter alternatief?

Vroeger zouden appels en ander fruit juist erg gezond zijn. Nu blijkt dat de zuren en suikers in fruit de schuld zijn van tandbederf en overgewicht. Had men dat er vroeger niet bij kunnen zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Naast vitamines en sporenelementen bevat de appel ook nog veel voedingsvezels, vooral als je de schil ook opeet. En de appel bevat natuurlijk de nodige suikers (fructose en veel minder glucose) die direct energie kunnen leveren. Het vult en voedt dus.

Omdat je ook "overgewicht" noemt, is een appel sowieso beter dan een vitaminepil. Een vitaminepil vult niet en dan ga je van de trek wat anders eten. Zou je 'tussendoor vaker een appel eten, dan heb je minder hongergevoel en snack je naar alle waarschijnlijkheid zo voor de lunch en voor het avondeten niet of een stuk minder.

Dus qua voedingsmiddel is een appel veel beter (gezonder is ook een relatief begrip) dan een vitaminepil.

Toegevoegd na 7 minuten:
Leuk artikel over al die verwarring rondom voedsel: Kennislink.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Alle natuurlijke vitaminen (en andere voedingstoffen) worden veel beter door het lichaam opgenomen en gebruikt dan de vitaminen in pilletjes vorm. Dus beter een appel dan vitaminepillen. En minstens 2 stuks fruit per dag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even over de uitleg bij je vraag. Overgewicht lijkt me stuk door het eten van fruit. En tandbederf .... tja. Als je je tanden voldoende poetst zou dat een stuk moeten schelen. Alleen wel een halfuurtje wachten na het eten van je appel, dan is het glazuur niet zacht meer en bestaat er geen kans dat je het er "afpoetst".

Toegevoegd na 2 minuten:
ha, ha.
Eerste stuk = stug (sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
+1
en vergeet de vezels niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens +1 en wat tandbederf betreft dat krijg je natuurlijk ook van niet gezond snoep, dus dat maakt niet uit voor "snoep gezond, eet een appel"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch heb ik werkelijk eens van de tandarts op mijn kop gehad wegens het eten van te veel appels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzuQ: Het ging hier om één appel en niet om tig appels.
Je weet toch dat overal waar té voor staat, niet goed is?
Snoep verstandig is beter, en dan zijn er alternatieven op de appel zoals banaan. Verder is het afhankelijk van een dieet dat je volgt. Veganisten of vegetariers of 50+ers of bodybuilders kunnen zeker extra vitaminen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je tanden goed poets 3 x per dag 2 min per keer. Dan is wel alles verstandig wat je eet. Of 't nou appel is of een snoepgoed met vitamine. Maak helemaal niet uit. Kwestie van goed en optijd poetsen...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen wel meer, maar dat klopt niet altijd. Fruit is echt niet de oorzaak van overgewicht en tandbederf. Daar heb je weer andere zaken voor, zoals overmatig eten van snoep en frituurvoedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon op tijd een stuk fruit,is altijd gezond.
je moet gewoon zo eten dat je jezelf lekker voelt en alles met mate.
maar als je alles hoort en leest dan kun of mag je niks meer eten,het ene is goed en breekt het andere weer af.
zolang je nog een gevoel van honger krijg eet gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fruit is helemaal niet meer gezond,het zit vol met bestrijdingsmiddelen,dan lijken me vitaminepillen gezonder,ik zel eet nooit fruit en slik geen pillen en ik ben nooit ziek,dus of het echt nodig is??ik weet het niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijke vitaminen worden beter opgenomen.
Het is een fabeltje dat je tand bederf krijgt door het eten van fruit.
Tandbederf kun je vóórkomen. !!!!!!!!
Dik worden ook en als je dan bepaalde vruchten wilt mijden is er altijd nog een ander vrucht als goed alternatief.