Hoe beheers je het best je "lekkere trek"?

Na deze week vakantie, wil ik toch weer eens een beetje op gaan letten met eten, zodat ik weer in mijn zomer-outfit ga passen straks.
Het lukt meestal best wel met normaal gezond te eten, maar op een bepaald moment lijkt het bijna onmogelijk te negeren, dat ene stukje lekkere chocola of dan andere lekkere hartige hapje.
Een glas water drinken, zorgen dat de lekkere zaken gewoon niet in huis zijn, worteltjes enz klaarleggen, maar toch blijft het erg moeilijk allemaal, hoe doen jullie dat, wie heeft er een paar tips

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier mnog iemand die daar moeite mee heeft. Het enige wat echt helpt is zorgen dat al die lekkere dingen gewoon niet in huis zijn, of in elk geval niet voor het grijpen liggen... Daarnaast is discipline belangrijk. Geef jezelf een schouderklopje als je die chocola of dat hapje weet te laten staan, en denk erbij: dat scheelt weer een onsje.... Of volg het 'bestek-dieet': Je mag alles eten - chocola, zoutjes, taartjes etc - maar: ga ervoor aan tafel zitten. Eet het van een bord, en gebruik bestek. Niet met de handen eten... Je valt er zienderogen van af, als je het consequent toepast.... Nog een paar tips om de 'lekkere trek'voor te zijn: Probeer niet te beknibbelen op de vaste maaltijden. Eet of drink (magere) melk of Yoghurt bij het ontbijt en/of lunch. (de eiwitten en calcium uit melk geven een langer durend verzadigingsgevoel) En: probeer te voorkomen dat je eten gebruikt als middel om jezelf te belonen of te troosten... Als het een keer misgaat: geen paniek, gewoon weer de draad oppakken, en misschien een ronje extra joggen... succes!

je eten wat meer spreiden dus niet alles in 1 keer opeten maar kleine portie's pakken

Je kan lekkere trek vermijden door; - betere spreiding hoofdmaaltijden - voldoende water te drinken - zorgen voor voldoende afleiding - heb voldoende discipline om het vol te houden

Hier een aantal tips om de verleidingen te weerstaan. Beweging. Ga een eind wandelen, touwtjespringen of met de hond om als je die eetneiging op voelt komen. Volhouden. Er zit een golfbeweging in plotselinge behoeftes aan eten: het zwelt aan en zakt weer af. Als je sterk genoeg bent om je eetneiging te weerstaan, zul je zien dat de intensiteit van de 'golven' afneemt. Afleiding. Bel een vriendin, ga in bad, pak een boek, zet je favoriete cd op. Een gezond alternatief. Pak een lekker stuk fruit of drink een groot glas water. De eetbui vlakt dan af. Confrontatie. Stel jezelf vragen als: heb ik écht honger? Is het gezond voor me deze snack te eten? Is dit waar ik echt trek in heb? Wat gebeurt er als ik het níet neem? Een persoonlijke strategie. Als je eenmaal een strategie hebt waarmee je jouw eetverleidingen kunt onderdrukken, schrijf deze dan op. De eerste de beste keer dat je 's avonds laat aan de frituurpan of koelkast denkt, kijk dan eerst op je lijstje. Hang het op een 'strategische' plaats op.

Bronnen:
http://www.gezondheidsnet.nl/geest/artikel...

Als je naast je drie hoofdmaaltijden iedere twee uur iets eet en dan bedoel ik iets kleins (halve appel, een cracker, plakje ontbijtkoek etc.) met daarbij steeds een glaasje water, dan krijg je niet van die piekmomenten. Na den week of zes merk je dat je zelfs bent afgevallen. Het lijkt heel wat om iedere twee uur iets te eten, maar dat is niet eenvoudig. Doorgaans zijn wij geneigd om te wachten tot we echt trek hebben en dan eten we erop los. Het vergt wat discipline om iedere twee uur iets te eten.

Wat mij hielp was: De lekkere trek echt bij lekker houden. Dus twee tucjes, in plaats van een handvol. Als je graag wat chips pakt, pak dan een klein schaaltje en eet ze stuk voor stuk. Neem weinig en geniet van wat je eet. Een klein stukje chocolade is ook lekker...

Zorg voor een goed ontbijt. Dat is het belangrijkste om hongeraanvallen gedurende de rest van de dag te voorkomen. Eet je namelijk geen ontbijt of een slecht ontbijt, dan stijgt je bloedsuikerspiegel en daar komen die lekkere trek aanvallen vandaan. Neem in ieder geval fruit bij je ontbijt, en ga dat dan niet persen, maar eet gewoon de partjes op, zodat je ook de vezels binnenkrijgt, en die zijn weer belangrijk voor je bloedsuikerspiegel. Zorg ook dat er voldoende chroom in je voeding zit. En plak op de koelkast en provisiekast een foto van een idool dat net zo slank is als dat jij wilt worden.

Voor ons lichaam zijn suiker en vet, een verslaving. Als we het eten voelen we ons direct beter, het geeft een heel fijn gevoel las beloning, dus als het lichaam weer te kort heeft aan suiker en vet, komt het hongergevoel weer terug. Probeer fruit te eten als je het weer hebt, dat geeft wel niet dat fijne gevoel van suiker of vet eten, maar de behoefte gaat dan wel langzaam weg en verders afbouwen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100