Is het voor mij een logische stap is om de eileiders er uit te halen?

Ik heb al vanaf mijn eerste menstruatie vanaf mijn 13e jaar enorm veel last...erge buikpijn als ik ongesteld moest worden, lange menstruatie en erg heftige bloedingen.
5 jaar geleden (ik was toen 37) werd de buikpijn steeds heviger en constanter tot het niet meer te houden was en toen hebben ze via een kijkoperatie 3 cystes verwijderd.
De operatie was vrij moeilijk omdat ik erg veel littekenweefsel heb van een vorige operatie (buikvliesontsteking) en ze met de laparoscopie apparatuur moeilijk door mijn buikwand kwamen.
Om cystes te voorkomen slik ik nu sinds 5 jaar de pil constant door zonder ooit te stoppen. Maar ik blijf last van buikpijnen houden. Als ik de pil niet iedere dag precies op hetzelfde tijdstip inneem heb ik meteen 3 dgn buikpijn.
En ik heb vaak vage buikpijn, meestal s'avonds.
Binnenkort heb ik een afspraak in het ZH om te overleggen wat mijn mogelijkheden zijn. Heeft iemand gelijke ervaringen en kan iemand adviseren of het een logische stap is om de eileiders er uit te halen? Je komt dan vervroegd in de overgang,en dat kan ook weer klachten met zich meebrengen natuurlijk.
Ook heb ik vrij weinig zin in sex, ik wijt dat aan de hormonen die ik slik, maar heb ergens weer gelezen dat de pil juist libido verhogend is?
Wat is wijsheid???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat naar en ik kan me zo voorstellen dat je op zoek wil naar een beter antwoord op je probleem.
Indien je nog niet naar een academisch ziekenhuis bent geweest, zou ik daar mijn licht eens gaan opsteken. Wellicht dat patiëntenorganisaties je wel aan de naam van een arts die deskundig is bij dit soort chronische buikpijnen kan helpen.

Het is misschien mogelijk dat je buikpijnen meer een combinatie zijn van cysten en littekens door je buikvliesontsteking. Er zal ongetwijfeld al wel enig onderzoek geweest zijn.

Laat je goed voorlichten of het verwijderen van eierstokken je pijnprobleem zal (gedeeltelijk of geheel) oplossen. Neem vooral ook tijd voor een second opinion! Wat de ene arts niet 'ziet', vind een andere soms wel! Ervaring op ander medisch gebied op dit punt.

Wellicht dat je wat hebt aan de informatie in de link hieronder van een patiëntenvereniging.

Zie vooral het stuk (scrollen) over chronische buikpijnen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Vaak zijn artsen die in de medische adviesraad zitten van patiëntenverenigingen, de artsen met veel ervaring op specifieke gebieden.

bijvoorbeeld:
http://www.endometriose.nl/index.php?page=Adviesraad

http://www.pgn-gynaecologie.nl/medewerkers.php

Probeer via internet achter het specialisatiegebied (bij 1e link wel duidelijk) van de betreffende gynaecoloog te komen.
Iedereen heeft zo zijn 'stokpaardje'.

Succes met je zoektocht naar verbetering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een heel moeilijke beslissing. Als ik goed reken ben je nu 42, en de kans om nog kinderen te krijgen of te willen is nu geringer dan vroeger. Maar dat is je eerste beslissing: nooit kinderen meer?
De eierstokken er uit halen heeft wel voordelen. De kans op eierstokkanker ben je dan kwijt en dat is een hele gevaarlijke soort kanker. Je komt snel in de overgang . Niet leuk maar daar is doorheen te komen, dat moeten alle vrouwen vroeg of laat toch.
Het slikken van hormonen kan ook riskant worden, de kans op borstkanker kan groter wordeen. Ook een overweging om met de hormonen te stoppen, maar uiteraard alleen in overleg met de dokter.
Nadeel van eierstokken eruit is dat je libido minder wordt tot bijna nul. Soms heel praktisch, soms ook erg vervelend.
Mijn eierstokken zijn eruit , ook vanwege eindeloze cysten, en ik moet zeggen, het is een rotoperatie. De eerste jaren (!) kan je er nog pijn aan hebben, bij gaan zitten of opstaan, littekenweefsel. Bij mij heeft het 15 jaar geduurd voordat ik er helemaal niets meer van voelde, maar dat is uiteraard individueel verschilend. Persoonlijk ben ik blij dat ik ze kwijt ben. Niet meer ongesteld is best aangenaam. Maar de kans op incontinentie kan toenemen en de kans op blaasontsteking ook vanwege de vervroegde overgang.
Daarom vind ik het voor jou ook een moeilijke beslissing, maar als ik jou was zou ik er toch voor gaan. Heel veel sterkte!