Wat zijn mijn rechten (als betere medewerker) omtrent mijn medisch dossier en de arbo- en bedrijfsarts?

Hallo,

Nu weet ik dat al eerder een vraag is gesteld op goedevraag.nl
Alleen het antwoord was niet echt toereikend, doordat ik zit met een aantal subvragen.

Ik ben recentelijk ziek geweest, en heb mij inmiddels beter gemeld.
Nu dreigt mijn werkgever mij naar de bedrijfsarts / arbo-arts door te zetten, doordat ik vaker dit jaar ziek ben geweest.
Voor deze recentelijke ziekte ben ik wel bij de huisarts geweest, voor de overige zaken niet (griep, hoofdpijn, buikloop).

Ik ben eerlijk geweest naar mijn werkgever, en heb inhoudelijk verteld wat mijn klachten waren (vertrouwensrelatie). Helaas keert dat nu tegen mij doordat wordt aangegeven dat dit niet wordt geloofd, en dat hiervoor mijn huisarts moet worden geraadpleegd.

Zodoende heb ik de vraag:
- Mag de arbo- of bedrijfsarts medische gegevens opvragen, terwijl ik inmiddels al ben beter gemeld ben?
- Wat is de consequentie als ik geen toegang geef (het is meer een principe kwestie).
- Mijn werkgever geeft aan mij niet te geloven, en trekt mijn klachten in twijfel. Daarnaast moet ik openheid van verdere zaken geven. Volgens mij gaan zij te ver. Waar is dit jurdisch geregeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaker kortere tijd ziekte kan duiden op beginnende burn-out. En kan later een meer langdurige ziekteverzuim betekenen.
Wellicht dat een gesprek met de bedrijfsarts niet verkeerd is om dit al vroegtijdig te beoordelen en eventueel aan te pakken. Medische informatie van de huisarts kan alleen maar worden opgevraagd als jij daar een machtiging voor geeft.
De arbo-arts mag trouwens ook geen medische informatie aan je werkgever geven. Als je relatie met je werkgever goed is zou ik gewoon zo eerlijk mogelijk zijn. Je hebt niets te verbergen. Ik had hetzelfde en mijn manager geloofde mij ook niet. Nu een paar jaar later ben ik toch langdurig ziek geworden en gelukkig herstellende naar volledige werk.
Die eerste ziektes waren (achteraf) duidelijk stress gerelateerde zaken. Hoofdpijn, griep-achtige symptomen, enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jij tegen de arbo-arts zegt is ook vertrouwelijk.
Als het goed is zal die alleen maar tegen je werkgever zeggen of die ziekte terrecht is, eventueel werkgerelateerd en advies voor aanpassingen en werkuren.
Dat mag je bewaken door te vragen of jij een copy van het verslag naar de werkgever kan krijgen. Maak zelf ook een dossier aan als je de boel niet vertrouwd. Inclusief eigen samenvattingen van gesprekken met de arbo-arts, Huisarts en werkgever. Ik mijn werkgever altijd op de hoogte gehouden van mijn situatie en toestand. Daar was hij zeer blij mee en vergrootte het vertrouwen. Heb hem zelfs een eigen verslag laten lezen met mijn arbo-arts. Ik zag aan hem dat het vertrouwen volledig was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begrijp ik heel goed. Ik begreep ook niet dat zij mij niet eerder apart hebben genomen. Maar het waren puur incidenten, en er is geen sprake van overspanning of overige mentale zaken. Ziek is gewoonweg ziek. Niets chronisch ook.
De klachten waarvoor ik recentelijk kort voor afwezig bij geweest liggen bij de arts en worden onderzocht middels het lab.
Ik vind het zo oneerlijk dat ik niet word geloofd, terwijl ik juist een open boek ben. Er is letterlijk gezegd 'Laat maar zien, wij geloven het niet'. Zodoende vraag ik mij af wat de consequentie was indien ik (puur uit principe) geen toestemming geef aan op mijn medisch dossier?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat de consequenties zijn weet ik niet. Dat ligt per geval en per persoon (werkgever).
Zij schakelen de bedrijfsarts in omdat die medische kennis en kunde heeft om het te beoordelen. Je werkgever heeft dat niet en kunnen dat niet.
Ik zou de arbo-arts gewoon toestemming geven om je huisarts te kunnen contacten. Maar nadat jij een 1e gesprek met de arbo-arts hebt gehad.
Ik zie geen opzet in het spel en onderzoek toont aan dat er 'iets' aan de hand zou kunnen zijn.

Antwoorden (1)

Ik ben enigszins verwonderd over je formulering dat je werkgever "dreigt (je) naar de bedrijfsarts door te zetten". Allereerst: de bedrijfsarts is niet je vijand. De taak van de bedrijfsarts is het toezien op en bijdragen aan de gezondheid van werknemers. Hij/zij zorgt ervoor dat werkhervatting na ziekte op een medisch verantwoorde manier gebeurt, en zal alternatieven aandragen en begeleiding bieden wanneer die werkhervatting (nog) niet mogelijk is.

Dan je vragen:

-De bedrijfsarts mag gegevens opvragen bij jouw huisarts, wanneer jij daar toestemming voor geeft. Pas na schriftelijke instemming mag er informatie worden opgevraagd. Of je inmiddels beter gemeld bent, is daarvoor niet relevant. Jouw toestemming is de enige relevante variabele hierin.
-Als je geen toestemming geeft, zal de bedrijfsarts uitsluitend af kunnen gaan op zijn of haar eigen onderzoeksbevindingen. Meestal is dat enkel een gesprek met jou als werknemer of beperkt lichamelijk onderzoek. Indien noodzakelijk kan de bedrijfsarts ook doorverwijzen voor verder onderzoek. Het missen van de informatie van de huisarts maakt dus dat de bedrijfsarts een minder volledig beeld van je krijgt. Geheel afhankelijk van de situatie en van het beoordelend vermogen van de bedrijfsarts, kan dat zowel in je voordeel als in je nadeel werken. Als er nu getwijfeld wordt aan de vraag of je wel echt ziek bent (geweest), gok ik dat het eerder in je nadeel zal werken. Je weigering van toestemming kan dan uitgelegd worden als een poging iets te verbergen. Al lijkt het in dit geval vooral te zijn dat je werkgever wantrouwig is: de bedrijfsarts zou het ook met je eens kunnen zijn en het opvragen van verdere informatie onnodig kunnen vinden.
-Ik weet niet wat je werkgever zoekt als hij 'openheid van verdere zaken' wenst, maar je werkgever heeft helemaal niets met jouw medische dossier van doen. Het enige wat hij van jou mag verlangen, is dat je bij ziekte aangeeft wanneer je weer denkt te kunnen werken en dat je er alles aan doet om zo snel mogelijk te herstellen. Als er twijfels zijn over je ziek-zijn dan kan de bedrijfsarts om advies worden gevraagd, maar die mag ook geen andere informatie aan de werkgever geven dan enkel melden dat je inderdaad ziek was en dat er geen reden is tot zorg. Niets over de details van je ziekte of eventuele persoonlijke informatie die je met de arts gedeeld zou hebben.