Wat is het verschil tussen een pil en een capsule?

Ik bedoel dan in de medische wereld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Capsule
Een capsule is een omhulsel dat bestaat uit gelatine, en dit kan hard of zacht zijn. Het geneesmiddel bevindt zich hierin. Harde capsules worden vaak gebruikt voor geneesmiddelen in poedervorm, zachte capsules voor olie-achtige middelen, bijvoorbeeld visolie, vitamine D, vitamine E. Waterige oplossingen worden niet in capsules gedaan, dan zouden deze oplossen; dat gebeurt immers ook in het lichaam als de capsule wordt ingenomen. Capsules zijn voor de meeste mensen makkelijker in te nemen dan tabletten. Als het toch problemen geeft kan de (harde) capsule (in overleg) worden opengemaakt om hem in tweeën in te nemen, ook met voldoende water.

Pil
Pillen werden vroeger gemaakt door de apotheker met behulp van een pillenplank en pillenmes. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan. Deze manier van het bereiden van geneesmiddelen was niet erg nauwkeurig en het was veel werk. Mede door de komst van voorschriften voor hygiënisch werken is het pillendraaien afgeschaft. De andere toedieningsvormen zoals tablet, dragee en capsule zijn ervoor in de plaats gekomen. Wie op Google het woord 'pil' als zoekterm intypt krijgt alleen maar informatie over de anticonceptiepil, die gewoonlijk met 'de pil' wordt aangeduid, maar meestal een dragee is. In spreektaal wordt het woord pil nog wel gebruikt: "doe mij maar een pilletje tegen de hoofdpijn".

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien bedoel je tablet in plaats van pil:
Een tablet kan rond of langwerpig zijn, de afmeting varieert. Bij de productie ervan wordt een bepaalde dosis werkzame stof van het middel in vorm geperst via een mal.
Als er te weinig volume is om van één dosis van de werkzame stof een tablet te maken van een redelijk formaat wordt de werkzame stof met vulstoffen vermengd om meer volume te krijgen. Vulstoffen die vaak hiervoor gebruikt worden zijn zetmeel, lactose (melksuiker) of saccharose (rietsuiker). Een tablet kan opgedeeld worden (bijvoorbeeld gehalveerd), al zal dat meestal niet de bedoeling zijn. Geneesmiddelen via de apotheek in tabletvorm zullen meestal in een doordrukstrip worden geleverd. Er zijn tabletten die via gereguleerde afgifte werken, dit wordt controlled release genoemd. Dit kan nodig zijn wanneer het geneesmiddel geleidelijk moet worden opgenomen door het lichaam. Tabletten moeten met altijd met voldoende water worden ingenomen.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zag zelf geen verschil tussen een pil en een tablet, bedankt!