Wat is faalangst precies en hoe word het veroorzaakt?

Ik kreeg vandaag te horen dat is waarschijnlijk faalangst heb, nou vraag ik mezelf af of het écht faalangst is of gewoon een beetje stress... Wat houd faalangst precies in en wat is de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (5)

Vaak ligt het aan de opvoeding van personen. Andere factoren zijn cultuur en aanleg.

Ouders en opvoeders geven hun kinderen constant opdrachten. Dit kan in de vorm van een vraag zijn, maar ook als bevel. Veel van deze opdrachten zijn echter onuitvoerbaar. Alle deze opdrachten uit onze jeugd hebben een invloed op onze belevingswereld en gedrag als volwassenen. De onuitvoerbare opdrachten zijn als volgt te verdelen:

Alles op alles moeten zetten

Een persoon waarop deze opdracht invloed uitoefent, zal in faalangst situaties heel hard werken. De torenhoge inzet is in zulke situaties vaak belangrijker dan de resultaten van dat werk. Dat maakt het moeilijk om na te gaan of dat het werk met succes is uitgevoerd. Dit brengt een gevoel van falen met zich mee.
Iedereen moeten behagen
Mensen die dit als het hoogst haalbare doel stellen, proberen constant hun medemens tevreden te stellen. Alles staat dan in het teken van de ander niet teleurstellen. Aangezien dit onmogelijk is, zelfs als men zichzelf totaal wegcijfert, zal iemand met dit doel altijd falen.

Altijd flink moeten zijn

Bij een faalangstig persoon die deze opdracht uit de jeugd heeft meegenomen, uit deze opdracht zich in het verbergen van emoties. Hierdoor kan het lijken alsof deze persoon onverschillig is tegenover zijn of haar falen. De spanning van alledag wordt opgekropt. Hieruit komt alleen maar meer spanning en stress voort. Omdat niemand altijd sterk kan zijn, zorgt deze opdracht voor een gegarandeerd falen.

Op moeten schieten

Aangezien haastige spoed zelden goed is, begaan mensen die altijd haastig zijn in de regel onnodige fouten. Naast dit falen, kunnen ze ook moeilijk genieten van een met succes afgeronde taak, aangezien ze direct al met de volgende bezig zijn. Zodoende komen ze nooit aan rust en ontspanning toe.

Volmaakt moeten zijn

Ouders en opvoeders die in hun streven naar perfectie hun kinderen op iedere misstap afrekenen, geven hun kind een sterke basis voor faalangst. Het kind zal al snel door hebben dat ze nooit iets goed kunnen doen, waardoor de moed hen in de schoenen zinkt. Daardoor kunnen zij taken gaan vermijden, uit angst voor afkeuring. Als zij de taken wel uitvoeren, gaat dit samen met zoveel zenuwen, dat de kans op falen nog groter wordt.

Voor wie last heeft van faalangst is het vaak al geruststellend om te weten dat bovenstaande opdrachten nooit succesvol zijn uit te voeren. Het is dus niet erg dat je er niet aan kunt voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste S310,
Ik ben zelf iemand die tijdens 18 jaren problemen met faalangst heb gehad.Wanneer de prestaties steeds als het erop aankomt veel minder zijn dan verwacht, wordt dat negatieve faalangst genoemd.Gedachten als “dit kan ik nooit of “gisteren ging het ook mis”bijvoorbeeld,kunnen een symtoom van faalangst zijn.Een van de orzaken kunnen gebrek aan zelfvertrouwen zijn.In elke gevaal of faalaangst of stress is,het beste dat u kunt doen is professioneel hulp te vragen of yoga doen.Met ontspannen oefeningen zijn mijn klachten in hoge mate verminderen,gelukkig...

Mijn beste wensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Faalangst is de angst om te kort te schieten of om aan bepaalde verwachtingen van jezelf of van anderen niet te kunnen voldoen. Dat maakt je meestal heel onzeker en angstig. Het is dus iets geheel anders, dan "gewoon een beetje stress" hebben. Stress hoeft geen angst te veroorzaken.

Er zijn verschillende vormen van faalangst:
- motorische faalangst: bijvoorbeeld angst bij sportieve prestaties
- cognitieve faalangst: bijvoorbeeld angst voor huiswerk, toetsen, examens
- sociale faalangst: bijvoorbeeld bij een spreekbeurt, lezingen, contact met mensen, je uiterlijk

Extreme vormen van faalangst noemt met ook wel: angststoornissen/fobieën.

Er zijn vele mogelijke oorzaken, bijvoorbeeld:
- genetisch/aangeboren
- perfectionistisch ingesteld zijn
- vanuit de jeugd: als kind moest je perfect presteren en kon je niet voldoen aan de eisen van ouders, leerkrachten etc.
- vanuit de jeugd: als de nadruk werd gelegd op wat fout was, en niet op wat je goed deed. Als dus je sterke punten niet werden gewaardeerd, maar de nadruk werd gelegd op de punten, waar je wat minder goed in was, en die werden gekwalificeerd als fout.
Als kind kan je dan gaan denken, dat je waardeloos bent. Dat heeft grote invloed op je zelfbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus lekker duidelijk. er bestaat niet een soort faalangst (combi's zijn ook mogelijk) en het heeft meerdere oorzaken (ook hiervan weer combi's uiteraard, anders zou het wel heel simpel zijn) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! ;-)
Simpel???? Verre van, wás dat inderdaad maar zo :-(
een beetje spanning is nodig om tot resultaat te komen. Teveel spanning en angst om het verkeerd te doen kan je dermate blokkeren dat je tot niets meer in staat bent. Faalangst komt volgens mijn ervaring vaak voor bij mensen die het veel te goed willen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Faalangst is in feite een hele grote waarde ontlenen aan de honorering van anderen. Faalangst ontstaat met andere woorden als me iets moet doen in bijzijn van anderen. Hoe meer ervan af hangt, hoe erger de faalangst kan worden.
Mensen die alleen op zichzelf iets moeten doen hebben nauwelijks faalangst.Je gaat bv. geen faalangst hebben als je thuis voor de spiegel een dansnummer inoefent. Maar als je de volgende dag datzelfde nummer moet tonen aan een jury, kan je (als je faalangst hebt) blokkeren, waardoor je waarschijnlijk onder je niveau presteert. Faalangst kan zo erg fundamenteel zijn dat men bijna denkt te zullen sterven als men "afgaat".
Het ontstaan van faalangst kan op verschillende manieren gebeuren. In heel wat gevallen komt het voort uit de opvoeding, bv.
- je hebt heel kritische opvoeders gehad die je misschien straften als je iets niet goed deed. Hierdoor kreeg je een overmatige angst om het "slecht" te doen
- je hebt een opvoeding gekregen van mensen die zelf heel veel waarde hechten aan wat anderen van hen dachten, of die niet overtuigd waren van zichzelf
- je opvoeders hadden onrealistische verwachtingen van jou. je moest bv. dingen doen die je op die leeftijd nog niet kon en werd gesanctioneerd als het niet lukte. Hierdoor ging je aan jezelf twijfelen.
- enzovoort.
Maar waar het ook vandaan komt, de kunst is nu om ervan af te geraken. In feite is de beste manier nog altijd gewoon doen, en leren op je bek te gaan. Dus geen ervaringen uit de weg gaan omdat je denkt dat het je niet zal lukken.
Je kan niet meer doen dat je uiterste best, je bent helemaal niet verplicht alles perfect te doen of in alles een kei te zijn. Je mag falen met andere woorden.
Iedereen faalt wel es. Edison heeft duizenden pogingen gedaan voordat hij een gloeilamp heeft uitgevonden. Hij werd ook uitgelachen en bekeken als een wierdo. Als hij na de 3de poging gezegd zou hebben : zie je nou wel wat een ezel ik ben dit lukt me niet, was het nooit gelukt.
Heel belangrijk is dat je jezelf niet gaan uitschelden omdat je faalangst hebt. Dan wordt het alleen nog maar erger. Aanvaard je angst, en doe het toch.
Het kan zeker lukken om op eigen houtje van faalangst af te geraken. Mocht het te moeilijk zijn, overweeg dan professionele hulp (bv. gedragstherapie, EFT...). Dat is zeker geen schande, je faalt niet als je je laat helpen. Hulp zoeken is integendeel een teken van sterkte!
liveisgreat