Relativeren.

Er gaan altijd ook wel veel dingen goed.

Soms lijkt het net of alles tegenzit. Als je daar teveel aan denkt, zie je niet de dingen die wel goed gaan. In het leven zijn er heel veel goede dingen. Helaas kijken we daar niet naar. We kijken vaker naar de dingen die niet goed gaan, en we houden ons zo bezig met het 'repareren' daarvan.

Toegevoegd na 34 seconden:
Relativeren kan verhelderend werken, je kunt erdoor de dingen in het juiste perspectief zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Om te denken dat alles wel goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan niet!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles rustig op een rijtje zetten en neem daar gerust de tijd voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan nog de oplossingen bedenken. daarna aan de kant schuiven. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of geen oplossing bedenken, maar in elk geval jezelf ervan bewust zijn dat je het van alle kanten hebt bekeken en er dus verder niets mee kunt doen.
Even aan niks te denken of aan de positievekanten denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je als je ergens zenuwachtig voor bent? Er is een truukje voor. Je moet heel bewust een blij, opgelucht gevoel koppelen aan een lichamelijk gevoel. Je hebt bijvoorbeeld iets gedaan waar je zenuwachtig voor was, maar het is goed gegaan en je bent er blij mee. Telkens als je dit ervaart, knijp je bijvoorbeeld in je oorlel en ben je jezelf ervan bewust dat je dat doet.

Nadat je dit een paar keer gedaan hebt, kun je jezelf in je oorlel knijpen als je jezelf wil geruststellen en je lichaam tovert er dan vanzelf het blije, opgeluchte gevoel bij.

Klinkt zweverig, werkt echt. Je hoeft er niet eens in te geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooie en simpele manier Stippel!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt inderdaad. +
Het klinkt misschien gek maar ik maak het altijd erger...
blaas de boel op dus.

Bijvoorbeeld:
ik heb een spreekbeurt en ben bloednerveus.
Dan zeg ik tegen mezelf: wát zou er allemaal kunnen gebeuren? Het kan zijn dat ik een vlek op mijn jurk heb en voor gek sta zonder dat ik het weet, en als ik dan naar voren loop om de spreekbeurt te gaan houden dan struikel en val ik en lacht iedereen me uit, héél hard. Als ik dan eindelijk daar sta weet ik niks meer te zeggen en ben ik mijn briefje waar het op stond kwijtgeraakt toen ik viel en sta ik daar naar al die starende spottende ogen te kijken in de klas/zaal. En dan vinden ze me zó slecht dat ze BOEOEOEOEOE roepen en word ik weggesleurd van het podium en slepen ze me weg en gooien ze me op straat en ben ik mijn baan kwijt en heb ik geen geld meer en moet ik uit mijn huis en .... hier ergens moet ik lachen om mezelf en zeg ik: okéoké... je overdrijft :-))).
Dan kijk ik nog even naar wat ik allemaal bedacht had, doe die gedachten in een ballon en blaas de boel in gedachten op. Het hele idee spat dat als het ware in lichtflitsen uit elkaar.
Dan kijk ik in mijzelf naar binnen en zie dat kleine bange meisje, het kleine Kristalletje, in een hoekje zitten, beentjes opgetrokken, armen om haar knietjes en zeg ik: kom maar Kristalletje, ik ben groter, ouder dan jij en ik help je wel. Maar ik heb jouw enthousiasme en speelsheid nodig dus we moeten het samen doen. En dan omhels ik haar en stel ik haar gerust en is ze niet meer bang.
Wat er dan nog overblijft is taakspanning, een gezonde en goede spanning, alertheid, om je spreekbeurt goed uit te voeren.
Of om wat dan ook goed uit te voeren.

Ik weet niet of dit voor iedereen een goede methode is, er zijn vele methodes, hele goede, maar dit werkt voor mij. Je zal nog veel andere antwoorden krijgen. Kijk gewoon wat je het meeste aanspreekt, en als je het uitprobeert en het helpt je is het een/de goede methode voor je. Ik hoop echt voor je dat je iets vindt.

Lieve groet.
Kristal
12 jaar geleden
Faalangst is de angst om te kort te schieten of om aan bepaalde verwachtingen niet te kunnen voldoen. Het treedt op bij het moeten leveren van bepaalde prestaties.

Als het in verband met faalangst is dat je jezelf wil geruststellen, kan je het volgende doen:

Proberen de angst uit de weg te gaan.
Dit kun je doen door voor jezelf bijvoorbeeld een lijstje te maken met dingen die je goed doet en dingen die je goed vindt aan jezelf.
Telkens als je dan faalangst voelt opkomen moet je er even naar kijken, jezelf gerust stellen en moed inspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door tegen jezelf te zeggen: "rustig maar... ik hou van je en dat is het belangrijkste".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi...
+1
ik zal eerlijk toegeven dat ik dat ook heb. Maar laatste tijd is dat aan het minderen :).

Gewoon door met mensen erover te praten dat hoeft niet irl te gebeuren maar kan ook op het internet.

Een goede tip die ik heb gekregen is: waarom moet jij je ongerust stellen, als anderen dat ook doen. waarschijnlijk zullen zij meer ongerustiger zijn dan jou :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan leuke dingen, zoals feest of vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door jezelf te leren om rationeler te gaan denken.
Dan kan je emotie uitschakelen wanneer jou dat uitkomt, dat geeft een hoop rust.
Er zijn boekjes (en trainingen) voor om dat te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er ook vanaf over wat het gaat....als je bang bent, kan je jezelf gerust stellen door met iemand erover te praten, en hopen dat zijn of haar woorden je gerust kunnen stellen.
Heb je niemand niet, probeer dan aan leuke dingen te denken, als je bijvoorbeeld niet kunt slapen....
Probeer je ademhaling toe te passen, diep inademen, rustig uitademen...als je nerveus moest zijn of zo.
Als je twijfelt aan iets wat je misschien niet zou kunnen.....probeer positief te denken, proberen erin te geloven!
Ik weet natuurlijk niet exact waardoor jij je gerust wilt stellen.
of deze vraag bewust is gesteld...

Toegevoegd na 1 minuut:
een goede vraag, met véél inhoud en diepzinnig!