Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat Kan ik doen om meer te dromen?

Ik onthou zo weinig dromen de laatste tijd.
Dit vind ik jammer, want mijn dromen zijn super gestoord, interessant en leuk.

Dus.. Wat kan ik doen om meer te dromen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De voorbereiding begint eigenlijk 's avonds al. Leg een pen en papier naast je bed. Zorg dan dat je rustig naar bed gaat, zodat je rustig inslaapt. Dus niet gestresst in bed gaan liggen en niet gaan bellen/computeren oid vlak voordat je gaat. Drink een theetje, doe het rustig aan en ga dan heerlijk liggen. Als je ligt probeer je dan voor te houden dat je heerlijk gaat dromen en het misschien wel gaat onthouden! Op deze manier bereid je je hersenen er a.h.w. op voor. Dan lekker gaan slapen...
's Ochtends probeer je rustig wakker te worden. Als je wakker schrikt (bijvoorbeeld van een luide wekker) dan kom je meteen *bam* in de realiteit waardoor je (van schrik) vaak al meteen je droom vergeet. Als je rustig en geleidelijk aan ontwaakt onthoud je je droom beter. Want onthoud: je hebt áltijd gedroomd, ook al kan je het je niet altijd herinneren. (En soms bij het rustig ontwaken kom je dan ook in een lucide droom (een droom waarin je weet dat je droomt en dus zelf kan 'sturen'), ook leuk, maar dat even terzijde.) Geleidelijk aan ontwaken is als je naar school of werk gaat en er per sé vroeg uit moet, natuurlijk moeilijk. Maar misschien kun je het proberen door een wake-up light te gebruiken. Anders gewoon lekker in het weekend.
Als het goed is heb je de avond ervoor al pen en papier klaar gelegd. Daar krabbel je dan 's ochtends je droom op. Het beste is om dit vanuit je bed te doen. Als je eerst je hele ochtendritueel afwerkt, ben je het meeste al vergeten (ook al neem je je voor om dit niet te doen, dat gebeurt gewoon.) Schrijf kleine dingetjes ook op, hoe onbenullig ze ook lijken.
Als je bovenstaande een paar dagen probeert, zul je merken dat je je dromen vaker en gedetailleerder zult onthouden. Alleen al het feit dat je deze vraag op GV hebt gesteld zal er waarschijnlijk aan meewerken dat je je dromen beter onthoudt. Als je er overdag namelijk een beetje mee bezig bent (niet teveel, het moet geen obsessie worden!) 'onthoudt' je brein als het ware dat het blijkbaar belangrijk is. Dan gaat er als het goed is een knopje om.
Sweet dreams...!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D geweldig! Ik had inderdaad gelijk al wat flarden onthouden. Ik heb ze niet opgeschreven.... maar dit ga ok komende tijd zeker doen. Ook voor de andere tips, ..langzaam wakker worden/inslapen... Bedankt voor het gedetailleerde antwoord. !

Andere antwoorden (5)

Een kladblokje naast je bed leggen en jezelf voornemen om zodra je wakker wordt, op te schrijven wat je jezelf kunt herinneren van je dromen. Daar word je vanzelf beter in als je het vaker doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet tijdens het dromen gestoord worden, als je je droomcycles ongestoord afmaakt onthoud je niets. Dus zet je wekker op rare tijden, dan word wakker midden in je droom en kan je het navertellen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me niet de beste manier!als je plotseling wakker word verdwijnt de herinnering meestal snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, echter anders weet je niet eens dat je gedroomd heb, dus het is dit of niets..
Als je 2 nachten wakker bent geweest en vervolgens voor een onrustige nacht zorgt, bijvoorbeeld in een tent langs een drukke weg of een cd opzetten (in herhaalstand) met hardrock muziek oid, dan is de kans zeer groot dat je een droom krijgt. Deze combinatie ''kan'' ook voor een nachtmerrie zorgen, maar is weldegelijk een goed antwoord op je vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ok. Klinkt als een uitdaging. Thanks, ga het Testen.
Je kunt niets doen om méér te dromen - je droomt nu eenmaal, dat kun je niet vermeerderen. Ik denk dat je vooral bedoelt: wat kan ik doen om m'n dromen beter te onthouden.
Naast de al genoemde dingen, kun je overwegen om te proberen meer te slapen. Dus als je niet Heel Erg wakker bent als je wakker wordt, en je hoeft nergens heen, dan draai je je nog eens lekker om zodat je verder slaapt. Vaak slaap je dan niet heel lang dóór, maar word je wel wakker met een droom in je hoofd. Noteer die dan gelijk, want even later ben je ze 'kwijt'.
Sweet dreams ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij werkt dromen het beste als ik op mijn rug lig en meestal is het dan al bijna ochtend en ben ik dorstig.
Wanneer ik ruim voldoende heb gedronken en dan bedoel ik geen alcoholhoudende drank,droom ik meestal minder of kan me minder herinneren.
Verder denk ik dat het handig is om meteen als je wakker word een paar trefwoorden op te schrijven zodat je het verhaal terug kunt halen.
Blijkbaar kun je dat trainen zodat je hersens begrijpen wat de bedoeling is.
Als ik het goed begrepen heb zijn dromen boodschappen van jezelf aan jezelf.Als je weinig droomt heb je misschien geen reden om ze te herinneren.
Bij problemen heb je eerder dromen omdat je geest dan op een creatieve manier naar oplossingen zoekt,althans dat is dan bij mij het geval...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant. Bedankt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing