een hart (van een mens) kan toch niet 50 minuten stil staan?

Toegevoegd na 8 minuten:
dus kan prins friso het wel of niet overleven!???

Toegevoegd na 1 uur:
maar als hij uit het ziekenhuis komt: zal hij dus eigenlijk niks meer kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ie 50 minuten stilstaat gebeurt wel vaker. Wat bijzonder is is dat ie weer op gang komt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar kan het wel he... als t niet kon, had prins friso het niet overleefd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn hart heeft niet 50 minuten stilgestaan, hij is 50 minuten gereanimeerd, dat is, voor zover dit mogelijk is, de functie van het pompen van het hart overnemen door hart massage.
Hierdoor stond zijn hart dus niet stil, want dat overleef je niet.

Het beste antwoord

Ja dat kan makkelijk. Als iemand komt te overlijden dan staat het hart (normaal gesproken) zelfs langer stil!

Toegevoegd na 10 minuten:
Na je toevoeging staat er ineens een hele andere vraag. Prins Friso heeft het al overleefd. Hij heeft alleen wel een flinke hersenbeschadiging opgelopen. als (ALS) hij ooit nog bij mocht komen dan zal hij niet veel meer zelfstandig kunnen.
De discutabele vraag is: Had hij wel gereanimeerd moeten

Toegevoegd na 1 uur:
Je vraag blijft zich uitbreiden. Nee, als Friso ooit bij komt en ALS hij ooit uit het ziekenhuis/verpleeghuis komt dan zal hij nooit meer iets kunnen doen: In de zin van nooit meer zijn normale werk, auto rijden, en misschien zelfs wel helemaal niks

Toegevoegd na 1 uur:
Je vraag blijft zich uitbreiden. Nee, als Friso ooit bij komt en ALS hij ooit uit het ziekenhuis/verpleeghuis komt dan zal hij nooit meer iets kunnen doen: In de zin van nooit meer zijn normale werk, auto rijden, en misschien zelfs wel helemaal niks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toevoeging staat er ineens een hele andere vraag. Prins Friso heeft het al overleefd. Hij heeft alleen wel een flinke hersenbeschadiging opgelopen. als (ALS) hij ooit nog bij mocht komen dan zal hij niet veel meer zelfstandig kunnen.
De discutabele vraag is: Had hij wel gereanimeerd moeten worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn hart heeft geen 50 min. stilgestaan, hij is 50 min. gereanimeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat hij 50 min. heeft stil gestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag geeft foute info, jij concludeert dat hij 50 min. hart stilstand heeft overleeft. Dat klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je het zinnetje citeren waar ik dat concludeer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'De prins heeft het al overleeft'
Dat klopt niet want hij heeft geen hartstiltand van 50 minuten overleeft, hij heeft een reanimatie van 50 minuten overleeft. Een hartstilstand van 50 min. overleef je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bazzz, je hebt gelijk. Mijn schoonzus heeft destijds een ongeluk gehad en de ambulancebroeders hadden haar al als dood verklaard. Nadat ze een lange tijd onder een laken heeft gelegen hebben ze toch een hartslag kunnen voelen en is ze overgebracht naar het ziekenhuis waar ze 6 weken in coma heeft gelegen. Mijn schoonouders kregen in die weken vaak het verzoek om de stekker eruit te trekken, omdat haar leven niet veel waard zou zijn ALS ze uit het ziekenhuis zou komen, ze zou niets meer kunnen doen. Mijn schoonouders hebben dit altijd geweigerd te doen. Momenteel is het 20 jaar verder, kan ze best goed lopen en heeft ze haar eerste kindje mogen krijgen. Wat de dokters ook zeggen, het kan altijd anders lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker lang

Andere antwoorden (6)

Normaal niet maar er kunnen uitzonderingen zijn, bv bij onderkoeling van het lichaam wordt heel de stoofwisseling op een laag pitje gezet dus dan bestaat de mogelijkheid dat je het er goed afbrengt.
anneliez
12 jaar geleden
Het hart kan 50 minuten stilstaan en wel langer, maar dan ben je dood. Door middel van reanimatie ( de bloedcirculatie op gang houden) zou het mogelijk zijn het hart weer op gang te brengen. Of iemand daardoor het er goed van af brengt is nog maar de vraag....

Toegevoegd na 1 uur:
De tijd die Friso bedolven lag was dus cruciaal. Niemand weet hoe lang hij daar nog heeft kunnen ademen totdat hij een hartstilstand kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met veel kunst en vliegwerk is een hart na 50 minuten wel weer aan de gang te krijgen, maar dan hebben de hersenen al zo veel schade opgelopen, dat je van leven nog nauwelijks kunt spreken.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus dan kan je nog beter dood zijn, dan een hersenbeschadiging en nauwelijks meer kan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Day blijft discutabel.
Het gaat er om dat er een bloedcirculatie (met zuurstof erin) op gang blijft. Het hart van Friso deed dit niet zelfstandig dus heeft de EHBO voor circulatie gezorgd door regelmatig op de borstkas te drukken, de reanimatie.
Normaal gesproken doen ze het niet zo lang omdat de kans dan groot is op blijvende schade en wordt iemand meestal na 30 minuten dood verklaard.
Omdat er bij Friso sprake was van ondetkoeling hebben ze de inschattibg gemaakt dat de schade wellicht mee zou vallen.
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hart heeft bijna 25 minuten stilgestaan en men heeft 25 minuten gereanimeerd.
Friso leeft niet meer zoals hij leefde en in Nederland wordt dan de behandeling beeindigd. Dat er in Oostenrijk andere regels zijn betekent niet dat het daardoor beter gaat.
Mijn vrouw lag met draadjes en slangen tot er geen enkele hersenactiviteit werd gemeten, toen werd er gestopt en was het lichaam direct aan het sterven.

Ik leef enorm mee met de familie, maar laten we er geen valse hoop over houden... Friso zal niet meer normaal leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hart is weer gaan kloppen dus hij leeft lichamelijk nog.
Het hart heeft ongeveer 50 minuten stil gestaan, je hersens gaan dood als je hart 5 a 7 minuten stil staat. Dit betekend dat zijn hart nog steeds klopt en dat hij nog wel leeft maar doordat zijn hersens dood zijn heeft zijn leven eigenlijk geen zin meer. want zonder hersens kan een mens niks, zijn hart klopt maar verder is er geen leven meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb ook gehoord dat als iemand hersendood is, je die persoon niet heel lang kunstmatig in leven kan houden, omdat de hersenen in een soort drab veranderen...