Een wortelkanaalontsteking is een ontsteking van het tandweefsel, het binnenste weefsel van de tand. Daarvoor kunnen verschillende oorzaken zijn: tandbederf, een lekkende vulling of een harde klap op uw tand. Bacteriën zijn meestal de veroorzakers van de ontsteking. Soms geeft de ontsteking geen klachten, maar hevige pijn komt ook voor. Een eerste signaal kan zijn dat uw tanden of kiezen gevoelig reageren op het drinken van koude of warme dranken.

Behandeling noodzakelijk
Ontstoken tandweefsel moet door de tandarts verwijderd worden, anders sterft het af en kan de ontsteking zich naar uw kaakbot uitbreiden. Hierdoor kan kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren gaan. Uiteindelijk kan zo veel kaakbot verdwijnen, dat de tanden en kiezen los gaan staan of zelfs uitvallen. Een kaakbotontsteking voelt u bij het dichtbijten. Het lijkt dan of uw tand of kies te hoog zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.acta.nl/nl/patienten/veel-gestelde-vragen/endodontologie/Wat-is-de-oorzaak-van-een-wortelkanaalontsteking.asp