zijn groeihormonen duur (lengtegroei bij pubers) en welke vormen zijn er? zijn er ook pillen?

ik las laatst in Voetbal international: Messi slikte groeihormen omdat hij veel te klein was. Ik ben ook VEEL te klein maar zit nog in de groei maar mijn vraag is zijn er dus ook pillen die de groei stimuleren? ik moet die dan zeker gaan gebruiken want ik wil geen dwerg van 1.62 worden. bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Die krijg je echt niet zomaar, en er zijn ook veel bijwerkingen. Begin er niet aan.
Ritsuka
10 jaar geleden
En je bent pas een dwerg als je lengte onder de 1.47m is: http://en.wikipedia.org/wiki/Dwarfism
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overleg met een arts als je je zorgen maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je had eerst moeten zeggen hoe oud je bent...

Antwoorden (1)

Je bent 16 nietwaar? Jongens groeien vaak langer door dan meisjes, dus je kan nog wat centimeters erbij krijgen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je genen, als je ouders niet zo lang zijn en je verder geen hormoonstoornissen hebt, zal je vaak niet zoveel langer worden dan je ouders.
Als je je zorgen maakt over je lengte neem contact op met je huisarts. Deze kan je eventueel doorsturen naar een specialist en dan wordt er besloten of je in aanmerking komt voor een behandeling. Het gebruik van groeihormonen gaat namelijk altijd onder begeleiding van het ziekenhuis. Neem snel contact op, want als je uitgegroeid bent, is er vaak niets meer aan te doen.
Niet alle groeihormonen/behandelingen worden vergoed door de verzekering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja ik ben 16 en mn ouders zijn maar 1.68 vader en 1.58 moeder.. ik ben 1
59..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, heel compleet en verstandig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ouders niet heel lang zijn, zal je waarschijnlijk zelf ook geen 1.90 worden, maar ga naar de huisarts. Ze kunnen in het ziekenhuis eventueel een schatting maken van hoe lang je misschien wordt. En je zal nog wel groeien want je bent echt nog jong. En Messi is ook maar 1.69 en zit toch aan de top, er zijn genoeg 'kleine' mensen die echt heel ver zijn gekomen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met 16 jaar ben je te laat om nog te beginnen met groeihormonen, daar moet je tussen de 11 en 13 jaar mee beginnen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/mannelijk-lichaam/18-jarige-leeftijd-jongen-groeihormonen.449955