Het aanbrengen van tatoeages brengt meer risico's met zich mee dan de meeste mensen weten.

Ten eerste kunnen er bij onvoldoende hygiëne of bij gebruik van besmet materiaal verschillende soorten infectieziekten zoals hepatitis (met name hepatitis C), tuberculose en hiv overgebracht worden bij het tatoeëren.

In de literatuur worden enkele meldingen gemaakt van sarcoïdose of een anafylactische schok na het laten zetten van een tatoeage.

Ook komt het een enkele keer voor dat de in de huid aangebrachte Oost-Indische inkt allergische reacties oproept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan, je kan allergisch zijn voor het inkt, de kleurstof en het conservatiemiddel.
Advies: ga naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ nikkelallergie bijvoorbeeld
Een henna-tatoeage in elk geval wel. Want daar is Gerard Joling afgelopen zomer zo ziek door geworden dat hij in het ziekenhuis opgenomen werd.... Hij bleek allergisch voor zwarte henna te zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Jazeker,vooral op sommige plaatsen kan de huid bobbeltjes krijgen,vooral als er veel zon is,dus de huid kan wel irritatie krijgen,niet vergeten dat een tattoo als hij te "diep" wordt gezet,het littekenweefsel beschadigd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is het bij ziekte niet een kwestie van één op één dus meestal dat je er niet zomaar ziek van wordt, behoudens situaties zoals beschreven onder beste antwoord. Meestal is er geen oorzaak aan te wijzen maar gaat het om een optelsom van factoren waardoor men ziekte ontwikkelt. Tatoeages hebben een nadelig effect op je gezondheid. Ze verminderen de zweetcapaciteit. De inkt bevat giftige en kankerverwekkende stoffen. Hoe meer je er op je lijf hebt, hoe groter het risico op gezondheidsproblemen en kans neemt ook toe met het verstrijken van de tijd.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden