Waarom 12 dagen wachten op medicatie na volledige verwijdering van de schildklier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het gaat om medicatie in de vorm van schildklierhormonen? Aangezien het gaat om een volledige verwijdering, lijkt het me waarschijnlijk dat dat was vanwege schildklierkanker. Als dat het geval is, wordt na het herstel van de operatie radioactief jodium toegediend om de laatste schildkliercellen te vernietigen. Doordat er nog geen medicatie wordt toegediend, kunnen de eventueel achtergebleven schildkliercellen niet actief worden.

Het kan ook zijn dat nog opnieuw een schildklierscan uitgevoerd zal worden, en soms kan dan een beter beeld verkregen worden als er nog geen schildkliersuppletie wordt gebruikt.

Daarnaast meen ik ooit onthouden te hebben dat bij verwijdering vanwege een te snel werkende schildklier, na verwijdering even een tijdelijke stijging kan plaatsvinden omdat het laatste schildklierhormoon dan in één keer in het bloed komt. Ik heb even voor je gegoogled om te zien of ik kon bevestigen, maar ik kon het zo niet terugvinden, en als dat stukje informatie klopt, duurt dat geen 12 dagen.

Als je zekerheid wilt hebben over wat bij jou de reden is dat er gewacht wordt met het starten van medicatie, dan moet je dat aan je arts vragen. Je vraag hier is ook niet heel helder, we weten niet eens welke medicatie je bedoelt, wat het beantwoorden wel erg veel giswerk maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'als dat stukje informatie klopt, duurt dat geen 12 dagen'. De halfwaardetijd (tijd dat de helft van het schildklierhormoon verbruikt en rest uitgescheiden is) is normaal zo'n 7 dagen. Bij hyper korter 5/6 misschien Bij hypo weer langer. Dus die 12 dagen zou best kunnen. Dat zou dan de tijd zijn om het teveel aan schildklierhormoon uit het lijf te laten verdwijnen. Maar blijft gissen zonder de aandoening en andere medische zaken te weten. Vraagje voor de specialist lijkt me.

Andere antwoorden (2)

Misschien komt het door het feit dat de schildklier jodium aan maakt.
De bij niertjes die er ook in de buurt zitten maken weer calcium aan. Nu gaan ze dus bepalen hoeveel medicijnen je moet slikken om de juiste hoeveelheid jodium aan te maken.
Het is namelijk erg onrustig geweest en die bloedwaardes zijn nog erg hoog en die gaan in deze dagen dalen. Wanneer het rustiger is en alles begint te genezen kunnen ze het beter inschatten

Tevens kunnen ze zien of je nog genoeg calcium aan maak anders kunnen ze ook daar de juiste hoeveelheid medicatie voor geven.

Voor een verwijdering van een schildklier lijkt het me verstandiger om 0,15 mg Thyrax Duotab te slikken.

Beterschap nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is belangrijk waarom je schildklier wordt verwijderd: dus wat je schildklieraandoening is.

Er kunnen goede redenen zijn om pas te wachten met substitutie.