Waarom neemt verliefdheid zo snel af?

Stel nou als je een heel mooi meisje ziet. En je raakt er mee aan de praat enzo. Op een gegeven moment wordt je zo verliefd. En dat is het mooiste gevoel wat er is. Maar als je elkaar langer kent (bijvoorbeeld als je een relatie hebt met haar) dan voel je steeds minder. Maar hoe kan dat toch? Hoe kun je dat gevoel behouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dat een kenmerk is van liefde in een relatie. Het begint bij iemand leuk vinden, vervolgens word je verliefd en uiteindelijk hou je van iemand. Dat houden van voelt anders dan verliefdheid.
Ritsuka
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen verliefd zijn en liefde voelen voor iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Ik houd van kip met appelmoes' zei de wijze.
'Ja' zei de prinses, want ze hield ontzettend veel van kip met appelmoes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie zegt dat verliefdheid altijd snel over is? Wat vind jij "snel"?

Antwoorden (8)

Door haar niet voor 'buit binnen' te zien en het gewoon te vinden dat jullie samen zijn.
Hoe bijzonder is het dat jullie samen zijn!
En tja, als je dat wel gewoon vindt, dan is ze denk ik niet speciaal genoeg maar een eendagsvlieg. Of liep jij je verkeerde lichaamsdeel achterna. Kan soms ook leuk zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste zin klopt zeker. Maarja het gevoel van verliefdheid is misschien nog wel mooier dan dat andere..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar geef je ook nog een deel van je antwoord zelf, 625: je bent misschien ook wel een beetje verliefd op het verliefd zijn zelf. Dat is vooral bij jonge mensen zo omdat ze niet gewend zijn aan zo'n grote stoot van die fijne hormoontjes.
Het is vooral reageren op die hormonen wat je doet dus, en je verliefdheid is nog niet echt "psychologisch", als je begrijpt wat ik bedoel.
Niet, verliefdheid maakt plaats voor andere gevoelens.
Dit kan positief uitvallen maar ook negatief.
Om het eventueel "in leven" te houden is om steeds andere facetten proberen te ontdekken in je partner.
En dat moet mogelijk zijn omdat een mens voortdurend verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het uiteindelijk niet om de (mooie ) buitenkant gaat, maar om de binnenkant, bestaat de mogelijkheid, dat je steeds meer minder mooie kanten ontdekt aan de binnenkant en bestaat de kans dat je afhaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Moolkeesje een dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas waar,Of de liefde verdiept zich of het wordt niks
Verliefdheid is de ingebouwde kracht die jou je biologische plicht laat doen (een kindje maken). Relaties zijn 'uitvindingen' van mensen in een later stadium van onze ontwikkeling. Liefde is een niet bestaande Margriet of Libelle issue.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, als je dat zelf echt gelooft heb je een eenzaam leven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach Hippo, geloof maar wat je wilt. Je komt er ooit wel achter. Je denkt niet goed na. Ik zeg niet dat je geen relatie kunt opbouwen, maar dat 'verliefdheid' een biologische kracht is, die meestal direct is terug te leiden op lust, maar dat 'liefde' verzonnen is, door moraalridders, net zoals de nadruk op 'voorspel'. En eenzaamheid heeft er i.d.d. niets mee te maken. Maar dit is off topic.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dan zouden mensen die de overgang hebben gehad niet meer verliefd kunnen zijn??????? Onzin dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conclusies trekken gaat ook al fout bij jou. Ik heb even naar jouw profiel gekeken. Volgens mij is deze reactie niet van een psycholoog, maar van een grapjas. Los van de inhoud is de logica van jouw reactie ver te zoeken.
Ik herken het wel ja! Belangrijk is dat je de spanning er in houdt. Hoe je dat doet verschilt per persoon! Bij mij helpen dubbeldates vaak wel. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat er nog mensen die in een lange relatie zitten en nog verliefd zijn, als bijvoorbeeld nerveus voelen in dat persoon zijn bijzijn. Ik denk dat 'verliefdheid' zich op den duur ontwikkelt naar 'houden van'.
Ik denk wel dat wanneer je verliefd bent een partner moet hebben die je dan toch soms verrast, en je nieuwe dingen blijft ontdekken van je partner, zodat je je inderdaad niet verveeld na een tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens!
Dit noemen ze de "roze bril" dan zie je alleen de leuke dingen en is alles te gek en zit je in de wolken. Na een tijd zie je ook dat zij ook haar minpunten heeft en kom je terug in de realiteit. Met elkaars plus en minpunten is het geven en nemen in een relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt op een gegeven moment gewoon.
Toch heb je daar zelf ook een deel in.
Als je elkaar net kent, zorg je dat je netjes geschoren bent.. dat je er leuk uitziet, dat je aardig bent tegen elkaar.
Dat voelt speciaal...
Maar als je denkt dat je binnen en dat allemaal niet meer hoeft.. tjaa dan is dat het begin van het einde.. denk ik.
Het is moeilijk om een relatie goed te houden.

Maar als antwoord... ik denk dat als je denkt dat de buit binnen is het gevoel ook weg is.
Beetje oppervlakkige dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een kolder... Ervaringsdeskundige?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even naar jouw profiel gekeken. Volgens mij is dit antwoord niet van een psycholoog, maar van een grapjas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bewezen dat mensen in het begin van hun relatie meer hun best doen, dan in een later stadium.
Dit heeft consequenties voor de relatie.