Mijn arts heeft mijn privacy geschonden door mijn dossier ongevraagd aan mijn moeder te geven! Wat kan ik doen?

Ik ben pas verandert van huisarts en mijn dossier moest naar mijn nieuwe arts. Mijn moeder was voor haar zelf bij de arts en deze arts heeft mijn moeder mijn dossier meegegeven zodat ik die aan mijn nieuwe arts kan geven. Ik ben hier erg van geschokt aangezien ik een aantal dingen aan mijn arts heb verteld die mijn moeder echt niet mag weten! Kan ik mijn dokter aanklagen? En een schadevergoeding eisen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vooropgesteld dat je ouder dan 16 bent, kan je een aantal dingen doen. Een klacht bij het medisch tuchtcollege. Of een klacht bij de inspecteur voor de gezondheidszorg. Of met de huisarts in kwestie gaan praten. Wat je oude huisarts gedaan heeft, kan in ieder geval niet door de beugel. Heb je echt schade, of ben je meer uit om de dokter te straffen? In het laatste geval, kan je, zoals boven staat, een klacht indienen. In het eerste geval kan je met een schadeadvocaat gaan praten, maar ik geef je weinig kans. In Nederland is er niet zoals in Amerika een cultuur van hoge schadevergoedingen.

Ik zou in jouw geval eerst de huisarts erop aanspreken, als je een klacht wil indienen zou ik het hem ook vertellen. een schadevergoeding lijkt mij niet nuttig maar als je dat wil zul je een advocaat moeten nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100