Wat zijn dat toch voor stemmen die ik mijn naam hoor roepen vlak voor ik in slaap val?

Al sinds mijn jeugd hoor ik soms tijdens het in slaap vallen mijn naam roepen. Het klinkt echt heel duidelijk. Soms kinderstemmen, meestal onbekende stemmen, soms m'n moeder, soms heb ik het gevoel dat het mijn eigen stem van vroeger is. Tegenwoordig heb ik het niet meer zo vaak, één of twee keer per jaar. Vroeger (tijdens m'n pubertijd) veel vaker. Soms hoor ik ook andere geluiden, heel luid, bijvoorbeeld het tegen elkaar slaan van bekkens of pannendeksels, of een veer (...ploink...) Maar die stemmen vind ik het meest bijzonder. Ik ben er niet bang van. Wat kan dit zijn? Is het te vergelijken met het "valgevoel" dat je soms hebt bij het in slaap vallen? Of zou ik het in de spirituele hoek moeten zoeken? Of is er nog een andere verklaring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb het ook wel eens (vooral dat je denkt dat iemand je naam zegt, ze hebben alleen nog nooit heel duidelijk geklonken bij mij..), heb me er eigenlijk nooit zorgen over gemaakt. Ik denk dat het een soort "echo" is van wat je die dag hebt gehoord, net als dat je momenten nog een keer beleeft, 's avonds laat. Ik lees net dat het kan komen door oververmoeidheid of een raar ritme (is het vooral in het weekend?). Ik zou er gewoon niet teveel op letten, als het komt door oververmoeidheid zou het vanzelf weg moeten gaan.

Ik dacht meteen aan hallicunaties, al weet ik niet of dat wat jij ervaart ook daadwerkelijk hallicunaties zijn. Maar het komt wel overeen met wat er over hallicunaties staat geschreven, in ieder geval op Wikipedia: "Wanneer er geluiden worden gehoord die er niet zijn, spreekt men van akoestische, auditieve of gehoorshallucinaties. Onder deze vorm valt ook het horen van stemmen zonder dat er iemand spreekt, de meest voorkomende vorm van hallucinatie." Misschien kun je zelf even verder lezen wat er allemaal over dit onderwerp op Wiki staat. Zie bron. En daar wordt ook een boek genoemd dat wellicht opheldering kan bieden: André Aleman,. Hersenspinsels : waarom we dingen zien, horen en denken die er niet zijn. Amsterdam [etc.] : Atlas, 2011. - 222 p. ISBN 978-90-450-1726-6. Inhoud: Neuropsychologische experimenten en verklaringen over fantasieën, hallucinaties en waandenkbeelden bij gezonde mensen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallucinatie

Dat roepen van je naam vind ik wel opvallend. Dat heb ik namelijk ook een tijd gehad. Ik heb het altijd beschouwd als een psychische curiositeit van het slapen, en het nooit in verband gebracht met hallucinaties en erger. Ik schoot er namelijk ook een klein beetje wakker van, dus misschien was dat ook de functie. Bekkens en pannendeksels zijn wel een stuk lawaaiiger, dat is wel vreemd. Ik denk dat het goed is dat je er niet bang van bent, dat zou vervelender zijn.

Het brein kan rare dingen met je uithalen in de periode tussen waken en slapen. Maar je kunt er gif op innemen dat de stemmen die jij hoort alleen in jouw geest te horen zijn. Op de één of andere maniet zijn het onverwerkte herinneringen/emotie s van kort of lang geleden. Slechts als je het ook overdag gaat horen tijdens de waakperiode moet je je zorgen gaan maken, maar nu zeker niet.

Dat zijn slaaphallucinaties. Slaaphallucinaties komen meestal voor tijdens de periode dat je net wakker wordt of in slaap valt. Mensen geven aan stemmen te horen of vreemde voorwerpen in hun kamer te zien. De oorzaak daarvan ligt in de hersenactiviteiten in de geïsoleerde hersenschors. De nog even doorpruttelende hersenen kunnen je opeens een briljante ingeving geven vlak voordat je wegdommelt. De hersenschors is dat deel van de hersenen waar informatie wordt ontvangen, geanalyseerd en geïnterpreteerd. De thalamus vormt een schakelstation tussen de zintuigen en de hersenschors. Het nieuwe onderzoek laat zien dat de activiteiten zowel tijdens het in slaap vallen als gedurende de verschillende slaapstadia afwisselend gekoppeld en weer losgekoppeld worden. Zo blijft de hersenschors vaak langer actief tijdens het in slaap vallen, zelfs wanneer de thalamus al in rust is en geen prikkels meer doorgeeft.

Bronnen:
http://www.snurkwinkel.nl/wordpress/?p=141
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikele...

Ik hoor ook weleens allerlei geluiden als ik wakker aan het worden ben. Die komen gewoon uit mijn onderbewuste. Zo hoorde ik een keer de wekker aflopen, terwijl ik helemaal geen wekker heb. Of ik hoor het geluid van een trein. Vroeger woonde ik langs een spoorbaan maar nu al jaren niet meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100